Data analytické společnosti Canalys potvrzují výrazné změny na trhu s nositelnými zařízeními. Propady prodejů chytrých náramků s displejem nahrazují plnohodnotné chytré hodinky.
Meziročně se trhu příliš nedařilo, vzrostl o asi 5,6 %. Vzhledem ke globální pandemii a výpadkům v dodávkách čipů se nejedná o tragédii, byť očekávání byla o něco vyšší. Trh ovšem pomalu dospívá a stabilizuje se; data jsou globální.
Vidět je to hlavně na jeho transformaci směrem k vyspělejším zařízením. Chytré náramky pomalu ustupují a nahrazují je chytré hodinky. Zajímavá je v tomto ohledu i značná rozdílnost ve výrobcích; zatímco u chytrých náramků dominují čínské firmy jako Xiaomi, v hodinkách je jasným lídrem trhu americký Apple.
Velký pád Huawei
Ve druhém kvartálu letošního roku se prodalo asi 41 milionů kusů nositelných zařízení (limitovaných v této analýze na hodinky a náramky). To přibližně odpovídá stavu ve 3. kvartálu 2020, před výrazným vzrůstem prodejů v posledním čtvrtletí; to je normální, chytrá zařízení jsou oblíbeným dárkem.
Analytici Canalysu očekávají, že do budoucna budou za růst trhu zodpovědné primárně chytré hodinky. Vliv a oblíbenost chytrých náramků by měl postupně klesat.
Největším prodejcem nositelných náramků a hodinek dohromady zůstává i nadále Xiaomi, byť to tak zřejmě nebude dlouho. Xiaomi spoléhá primárně na chytré náramky a pomohl mu prodej Mi Band 6, kterému se dařilo. Jeho současný podíl na trhu v prodejích je asi 19,6 %, což je propad oproti 20,1 % ve stejném období (2. kvartál) v minulém roce.
Apple naopak stoupl z 15,8 % na 19,3 % díky výborným výsledkům u chytrých hodinek, a je dvojkou na trhu. S velkým odstupem následuje silně oslabený Huawei, který z 21% podílu na trhu a jeho vedení poklesl na pouhých 9,2 %. I v této kategorii je tak Huawei největším poraženým, a nad vodou ho drží hlavně jeho domovská Čína.
Po Huawei následují Fitbit a Samsung, a poté „ostatní výrobci“ – v této rozmanité kategorii se ovšem skrývá celých 38,6 % trhu, více než ve stejném období v minulém roce. Do chytrých náramků a hodinek se žene spousta výrobců i nových, mladých firem, takže je zde docela plno.
Apple vs všichni ostatní
Co se týče čistě chytrých hodinek, jednoznačným lídrem trhu je Apple. Ač se jeho vedení „propadlo“ z 33,1 % na 31,1 %, jeho nejbližší konkurence je Huawi s 9 % trhu místo 18,9 % v minulém roce. Odstraněním Huawei z velké části globálního trhu získal Apple velmi silné postavení, kterému bude těžké v nejbližší době konkurovat. Po Huawei následují Garmin, Samsung a Xiaomi s jednotkami procent.
Canalys zdůrazňuje pokračující rozvoj chytrých zařízení a jejich zvyšující se kvalita i užitečnost, která by s postupem času měla dále růst. Snímače nové generace, lepší algoritmy, zlepšená přesnost a spolehlivost mají být oblasti, do kterých výrobci investují značné prostředky.
Zdroj: Canalys; úvodní obrázek: Pixabay
Nebude tam hrát roli i možnost placení? Zatímco hodinky podporují platbu, náramky ne.
Pravděpodobně ano. Chytré hodinky jsou zkrátka univerzálnější zařízení.