Nejen Googlem živ jest člověk. S tím, jak se soukromí a bezpečnost dostává do popředí myšlenek běžných uživatelů, stoupá popularita aplikací, které na anonymizaci a ochranu dat kladou důraz.
DuckDuckGo existuje už déle než 12 let, stále je však okrajovým vyhledávačem – což jsou prakticky všechny s výjimkou Googlu a několika silných lokálních hráčů. V Evropě je takto unikátní náš Seznam, který úspěšně amerického obrovi vzdoruje a v některých metrikách ho v Česku dokáže i porážet. Lukačovičovo impérium je ovšem význačnou výjimkou, a přestože silné, operuje stále spíše lokálně.
Signal is blowing all records, and DuckDuckGo just passed 100,000,000 searches in a day. Privacy is cool 😎 👏 https://t.co/o3Oa9Pxe3m
— DHH (@dhh) January 16, 2021
Oproti tomu DuckDuckGo dlouhodobě operuje s globálním využitím, období růstu však může nejlépe měřit v posledních dvou letech, kdy se mu konečně dostává většího využití. Od srpna minulého roku vyhledávač zaznamenal hranici 2 miliard hledání měsíčně a pod tuto hranici dosud nespadl.
Vzestup soukromí
K popularitě vyhledávače prospívá neblahá strategie firem jako Facebook nebo Google, které se zaměřují na sběr co největšího množství dat zákazníků a jejich následnou monetizaci. Prohlížeče jako Chrome lze klasifikovat spíše jako spyware; množství informací, které od uživatelů zaznamenávají, je obrovské.
Vyhledávač je k ochraně dat klíčový, neboť právě to, co hledáme, a k čemu skrze vyhledávač přistupuje, dává firmám velké množství využitelných dat, z nichž následně algoritmy kupříkladu skládají reklamy.
DuckDuckGo nyní nabízí aplikace na oba hlavní mobilní operační systémy i vlastní rozšíření na Chrome; bývá také v nabídce mezi nejpopulárnějšími vyhledávači u většiny prohlížečů a je základním vyhledávačem anonymního prohlížeče Tor. Bývá také standardním vyhledávačem anonymních módů většiny současných populárních prohlížečů. Premisa firmy je jednoduchá – žádný sběr dat uživatelů, stejné výsledky vyhledávání pro všechny. Vzdát se personalizace, a na oplátku uživatele nesledovat.
Stejný princip ovšem firmě komplikuje odhadovat, kolik uživatelů vlastně vyhledávač reálně používá: DuckDuckGo to prostě nemá jak zjistit.
Zdroj: DuckDuckGo