Dvakrát rychlejší než Concorde: Boeing představil koncept hypersonického letounu

Americký Boeing se očividně neštítí ambiciózních projektů. Nově představil návrh dopravního letadla, které by zákazníky převáželo rychlostí pětinásobku rychlosti zvuku.

Hranice mezi nadzvukovými a hypersonickými rychlostmi není určená zcela přesně, ale obvykle se uvádí jako jakákoliv rychlost nad Mach 5. Právě té má nový, dosud nepojmenovaný letoun dosahovat. S maximálního rychlostí vyšší než 6 000 kilometrů za hodinu by let z New Yorku do Londýna trval pouhé dvě hodiny a z USA do Japonska by se šlo dostat za tři. Pro vnitroevropské lety by podobný letoun téměř jistě ani nebylo efektivní provozovat, neboť destinance jsou příliš blízko u sebe.

Koncept je podle Boeingu stále v počátečních fázích vývoje, a ještě před postavením prototypu je nutné vyřešit klíčové technické otázky. Hypersonické letouny nejsou běžné (přestože koncept je dobře známý už desítky let) a v civilním letovém provozu neexistují vůbec.

Ambiciózní projekt se počítá na desetiletí a bude velmi nákladný

Mimochodem, už v 60. letech 20. století testovaly hypersonický let Spojené státy se slavnou X-15, a to úspěšně. Boeing je navíc jednou z mála firem, která má s hypersonickými letouny zkušenosti – provozovala pokusné letadlo X-43 a dosud provozuje X-51. Jde o však o letoun bez posádky a jeho využití se zkoumá spíše v oblasti raketové výzbroje. Další hypersonické letouny existují, jsou však určeny pro lety do vesmíru nebo k oběžné dráze a nikoli na „běžné“ létání.

Pokud to Boeing s hypersonický letadlem pro pasažéry myslí vážně – a zdá se, že ano – tak je pravděpodobné, že ještě předtím, než do něj nasednou obyčejní smrtelníci, se technologie dostane do rukou americké armády, která s Boeingem dlouhodobě blízce spolupracuje. CNN Money toto tvrzení podporuje.

Pokud Boeing koncept skutečně realizuje, což podle zdrojů CNN Money potrvá přibližně 20 až 30 let, tak bude dvakrát rychlejší než legendární francouzsko-britský Concorde. Boeing však není jediný, kdo na hypersonickém letounu pracuje; další firmou je kupříkladu Lockheed Martin, který je rovněž blízce spjat s ozbrojenými složkami USA.

Zdroj: CNBC

Obrázek: Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Obrázek: Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Obrázek: Jakou elektroniku si pořídit k Vánocům? Možností je hodně, přinášíme 5 tipů
Jakou elektroniku si pořídit k Vánocům? Možností je hodně, přinášíme 5 tipů
Obrázek: Windows slaví 35 let, za tu dobu ušly dlouhou cestu
Windows slaví 35 let, za tu dobu ušly dlouhou cestu
Obrázek: Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
Obrázek: Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Obrázek: Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Obrázek: Tesla je jen kousek před krachem, dokáže ji Elon Musk znovu zachránit?
Tesla je jen kousek před krachem, dokáže ji Elon Musk znovu zachránit?

Že je Tesla ztrátovou firmou, to je dobře známá informace, Elon Musk se jí ostatně netají. Investoři s ním mají...

Zavřít