Podezřelá zpráva od České pošty se snaží oběti přimět k zadání platebních údajů. Phishingový útok má nejčastěji formu SMS zpráv či e-mailů. Společným znakem je žádost o doplatek, podezřelá adresa odkazu pro platbu, zahraniční telefonní číslo či překlepy a chyby.
Kybernetické hrozby nabírají v České republice na obrátkách. Podvodníci si jako oběti vybírají klienty velkých institucí, převážně bank, softwarových firem i poskytovatele služeb, jako je právě Česká pošta. Cílem je krádež čísla platební karty, získání přístupu do bankovního účtu i získání citlivých údajů.
Bankovní vishing v České republice: Podvodníci volají z čísel českých bank a kradou z účtů statisíce. Jak se může podvodník vydávat za někoho jiného? Díky tzv. spoofingu.
Váš balíček čeká na platbu, zaplaťte
Útoky na zákazníky České pošty jsou v letošním roce časté. Svědčí o tom i výpis známých podvodů na oficiálních stránkách instituce. Zprávy jsou si velmi podobné v případě SMS i e-mailů. Podvodníci upozorňují na balíček čekající na uhrazení a požadují platbu v řádu desítek až stovek Kč.
Platební stránka ukrytá za zkracovačem URL vyzývá k zadání platební karty, případně rovnou platbu prostřednictvím platební brány. Metoda phishingu se snaží uživatele přesvědčit, že jde o oficiální zprávu od instituce. Občas lze podvod snadno poznat díky jazykovým nedokonalostem, jindy může sedět i telefonní číslo či e-mail. To však nic neznamená. Chcete-li mít jistotu, zavolejte na oficiální infolinku České pošty. Stejná pravidla platí u zpráv a telefonátů vydávajících se za další instituce.
„Váš balíček čeká na platbu navíc kliknutím na odkaz níže zaplatíte dalších 79 Kč za poplatek za doručení,“ zmiňuje jedna z podvodných zpráv.
Další podvodná SMS je pro změnu plná chyb a chybějící české diakritiky. „Česká pošta: Vážený zákazníku, Vaše zásilka ceká na dorucení. Prepravni kód: 7854245E Poslední aktualizace: prijato na pošle (9:58 AM / 24-04-2021). Stav zásilky: ceká na platbu. Potvrdte platbu 99 CZK pomocí následujícího odkazu: https://… Poznámka: Do odeslání vám nebudeme úctovat žádné náklady.“
Nic neplaťte a nevyplňujte
Česká pošta svým zákazníkům neposílá příkazy k platbě formou e-mailu a SMS. Platit se dá pouze osobně u kurýra, nebo na pobočce. Pošta ve svých zprávách upozorňuje na časy doručení a případnou částku dobírky.
Před vyplňováním údajů na internetu se vždy dobře ujistěte, že sedí URL adresa v adresním řádku. Zároveň používejte aktualizované zařízení s antivirovým softwarem. Vyhnete se tak případnému napadení malwarem, který může být součástí příloh e-mailů a webových stránek.
Pokud po vás platbu někdo vyžaduje bez předchozí objednávky, rozhodně ji neprovádějte. Pokud jste údaje zadali, kontaktujte svou banku a poraďte se s ní o dalším postupu. Mezi nejčastějí oběti podobných útoků patří především senioři, kteří s podobnými podvody nemají zkušenosti. Informujte je proto o možném riziku a popište jim, jak takový podvod může vypadat. Prevence je totiž tou nejlepší cestou.
Zdroj: inSmart.cz, Česká pošta