Další odvážná strategie při chybějící infrastruktuře. Ford chce v tomto desetiletí přejít plně na elektrická vozidla.
Včera jsme psali o automobilce Jaguar Land Rover a jejích odvážných předsevzetích; reakce od konkurence na sebe nenechala dlouho čekat a dnes podobný slib předestřel i Ford. Do roku 2030 chce vyrábět pouze elektromobily, za tímto účelem investuje miliardu dolarů do své továrny v Kolíně. Má se stát první výrobní linkou pro elektromobily na kontinentě.
Přesun do nové éry automobilismu má podle strategie Fordu přijít postupně. Do roku 2024 má být veškerá nabídka podnikových variant vozidel značky plně elektrifikovaná nebo hybridní a v polovině roku 2026 má ta samá situace nastat i u běžných, civilních vozidel.
Komplexní záležitost
V roce 2030 pak předpokládá, že už 2/3 celkově prodaných vozů firmy budou elektromobily nebo hybridy u podnikových vozů a všechny běžné vozy budou plně bateriové.
Jen před dvěma týdny Ford oznámil zvýšení investic do elektrických a samořiditelných vozidel, finanční vklad dosáhne celkově 29 miliard dolarů. Původně měla elektrifikace proběhnout do roku 2022, vyhrazená částka však činila „pouze“ 11,5 miliardu dolarů.
Fordu s jeho plány pomůže Volkswagen, který na elektrická vozidla tlačí už dlouho, a jeho platforma MEB poslouží jako základ pro elektrická vozidla Fordu.
Přerod automobilismu doprovází agresivní cíle stanovené vládami v Evropě i USA, mezi příklad lze udat Norsko, Francii nebo Velkou Británii, ve Spojených státech pak Kalifornii. Není jasné, zda se cíle podaří splnit – reálná infrastruktura totiž notně pokulhává, nabíjecích základen je příliš málo a panují obavy také z přetížení elektrických rozvoden.
Jediná automobilka, která čistě s elektromobily uspěla, je Tesla, a to přes roky v červených číslech; firmu udržel nad hladinou místy pouze Elon Musk, extravagantní majitel, kterému se dařilo investory průběžně uklidňovat a přesvědčovat je, že Tesla nekrachne. Což se opakovaně téměř stalo.
Čím dál více automobilek se předhání v tom, která představí ambicióznější plány na elektrifikaci portfolia.
Teď už jen, aby z toho něco bylo a nešlo jen o strategii, jak si udobřit regulační orgány a ekologicky zaměřené politické představitele ve světě.
Zdroj: Ford