Chytré hodinky, náramky i navigace Garmin se potýkají s problémy. Nelze synchronizovat data, aplikace se neotevírají a nelze se připojit k vlastním záznamům o aktivitě. Garmin se potýká s rozsáhlým hackerským útokem a k nelibosti uživatelů firma situaci zatím nezvládá a na svých oficiálních kanálech spíše mlčí.
Pokud se v posledních dnech potýkáte s problémy spojenými se synchronizací zařízení od Garminu, není chyba na vaší straně. Aplikace pro sportovní hodinky, navigace i letecké navigace jsou závislé na serverech společnosti, které jsou už několik dní nedostupné. Podle vyjádření odborníků se pravděpodobně jedná o cílený ransomware útok, který zašifroval data v síti Garminu. Problém by mohl být i se zálohami.
Ransomware je počítačový kód, jehož cílem je získat přístup k datům, a ta následně zašifrovat a uzamknout unikátním klíčem. Útočníci následně oběti vydírají a požadují po nich výkupné výměnou za kód pro rozšifrování dat. Nejčastějším způsobem, jak se ransomware dostane do počítačové sítě či na zařízení oběti, je chyba uživatele – otevření neznámého souboru.
Garmin od 23. července, kdy k výpadku poprvé došlo, výrazně omezil svou komunikaci. Uživatelé jeho služeb jsou tak nespokojeni s nastalou situací i proto, že neví v jaké fázi se nyní snahy společnosti o znovuobnovení cloudových služeb nachází a zda byla některá data trvale ztracena.
Seriously @Garmin. Your last update was over 48 hours ago. Unacceptable… pic.twitter.com/ksnQc1JZv3
— Tony Goettsch (@cougar_1997) July 25, 2020
Hackerská skupina Evil Corp patří mezi podezřelé
Experti na počítačovou bezpečnost mluví o využití ransomwaru WastedLocker, který je spojován se známou hackerskou skupinou Evil Corp. Její hackeři se specializují na bankovní instituce za využití trojských koní a nových metod. Právě WastedLocker byl použit v rámci masivních hackerských útoků na největší společnosti světa z žebříčku Fortune 500 v dubnu a květnu letošního roku.
Hackeři chtějí podle zaslaných e-mailů za odemčení dat 10 milionů USD, tedy přibližně 225 milionů korun. Nefungují call centra společnosti, cloudové servery služeb a Garmin preventivně vyřadil z provozu i své výrobní linky na Tchaj-wanu. Otázkou zůstává, zda globální značka zaplatí vyděračům, nebo bude postupovat jinak. Pro značku však znamená každý další den citelnou ztrátu na důvěře zákazníků a negativní povědomí o nefunkčních službách se šíří napříč internetem.