Google čelí kritice: Ve vyhledávání je složité rozeznat reklamu od běžných výsledků

Drobná vizuální změna stránky s výsledky vyhledávání odstartovala vlnu nevole. Lidé mají nyní ještě složitější rozeznat, zda se jedná o reklamu, nebo relevantní výsledek vyhledávání. Jak změna vypadá a co dalšího Google plánuje?

Google je na globálním trhu jedničkou. Existuje jen několik málo zemí, kde má větší konkurenci, ke které se stále ještě může řadit český Seznam.cz. Nyní Google čelí kritice za změnu stránky s výsledky vyhledávání (tzv. SERP), kdy je stále těžší rozeznat reklamu od běžného výsledku vyhledávání.

Obrázek: Google čelí kritice: Ve vyhledávání je složité rozeznat reklamu od běžných výsledků

Jak je na tom Seznam.cz? Zatímco podíl vyhledávání na Seznam.cz vytrvale klesá a nyní se pohybuje kolem 20 % českého trhu, Google každým rokem zvyšuje svůj náskok. Seznam to nemá lehké, musí bojovat proti globální konkurenci, která těží z ekosystému Google Android a mnoha připojených služeb. Český vyhledávač je i přes stabilní pokles světovým unikátem a kromě Ruska a Číny nelze v mnoha zemích mluvit o větší „konkurenci“ Googlu. Seznam pro změnu chytře vsadil na mediální obsah, kdy proměnil svou homepage na agregátor vybraných článků z českého internetu, kde najdete i inSmart.cz.

Vyhledávání na Google ztratilo na přehlednosti

Vše začalo nevinnou úpravou, kdy byly k výsledkům zobrazeny ikony webů, tzv. favicony. Ty mají podle vyjádření společnosti usnadnit orientaci na stránce. Problém však přichází v kombinaci s dalšími změnami. Zatímco dříve se reklamy zobrazily v barevném bloku, který celý jasně odděloval organické výsledky od reklam, nyní barevné rozlišení zmizelo a k reklamám přibylo slovo „Reklama“.

 

Zároveň s tím Google nedávno posunul URL adresu stránky nad její titulek a tak se pro mnohé uživatele stalo vyhledávání na Google nepřehledné a matoucí. Google v reakci uvedl, že změny v podobě vyhledávání budou pokračovat a probíhá testování s různými podobami SERPu.

Don’t be evil: Stává se Google zlem, kterým nechtěl být?

Vyhledávač opakovaně čelí kritice, že změny provedl nikoliv proto, že by chtěl stránku graficky zjednodušit a uživatelsky zpříjemnit, jak firma tvrdí, ale že jí jde pouze o větší množství kliknutí na reklamu.

Podle všeho změna funguje a míra prokliků se nepatrně zvýšila. Reklamy jsou pro Google zásadním zdrojem příjmu a v rámci Alphabet (mateřská společnost Google) tvořily příjmy z reklamy 34 miliard USD z celkových 40 miliard USD v minulém roce. I nepatrný nárůst příjmu z reklamy má v měřítku Google citelný vliv.

Ačkoliv Google nabízí nejpropracovanější vyhledávač na trhu, v mnoha ohledech se bohužel stává zlem, kterým nechtěl být. Zaměstnanci společnosti v minulosti protestovali kvůli spolupráci Google s americkou armádou, mnoho změn provedených za účelem vyššího zisku je vnímáno negativně a stejně tak závislost běžných uživatelů i firem plynoucí z dominantní pozice společnosti je vnímána kriticky.

Obrázek: Google čelí kritice: Ve vyhledávání je složité rozeznat reklamu od běžných výsledků

Don’t be evil – věta, která před pár lety zmizela z kodexu společnosti.

Google už zkrátka není jen cool startup, který fascinuje svět svými inovacemi. Je to globální gigant, se vším dobrým i špatným co tato skutečnost přináší. O změnách svědčí i fakt, že věta „Don’t be evil“ (nebuď zlý) zmizela v roce 2018 z kodexu společnosti.

Obrázek: Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Obrázek: Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Obrázek: Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Obrázek: Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Obrázek: Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Obrázek: Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Obrázek: Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?