Ačkoliv nejvíce dat stále spotřebovávají videa, hraní her se stává stále datově náročnější záležitostí. Na tok dat je již dnes často výrazně náročnější než streamování videí. S rozšířením „cloud gamingu“ může spotřeba dat narůst mnohonásobě. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.
„V současnosti hraní her tvoří asi 7 % internetového provozu, to se však může rychle změnit s nástupem cloudového hraní. To prozatím zastává zanedbatelnou část provozu, protože je k němu potřeba velmi stabilní a rychlý internet, avšak do budoucna se očekává jeho rozšíření. Umožňuje totiž, aby i člověk s méně výkonným počítačem hrál nejnovější a nejnáročnější hry, a to jen s pomocí propojení počítače se vzdáleným cloudem, na kterém hra poběží a zpátky do počítače uživatele v reálném čase vše streamuje. Spotřeba dat při takovém hraní je ale obrovská. Zatímco například při hodině streamování videí v HD kvalitě spotřebujete okolo 3 GB dat, při hodině cloud gamingu můžete spotřebovat až 22 GB dat,“ říká analytik Petr Kadlec ze společnosti ComSource.

Cloud streaming her probíhá tak, že všechny výpočty náročné na výkon probíhají na serverech poskytovatele (v cloudu) a do zařízení uživatele je streamován obraz podobně jako u videa. Hráči tak stačí prakticky jakékoliv zařízení s připojením k internetu a může hrát nejnovější hry typu Cyberpunk 2077 či Kingdom Come: Deliverance II nehledě na výkon svého zařízení. Nároky na TV, PC, mobil či tablet jsou podobné, jako kdyby si streamoval video z YouTube. Foto: Freepik AI
Predikce ukazují, že cloud gamingový trh by měl vzrůst ze 6 miliard v roce 2023 na 85 miliard dolarů v roce 2030, to by mohlo zásadně zvýšit tok dat v gamingu. Velkou část spotřeby dat netvoří jen hraní her, ale také jejich updaty a stahování přímo ve hře. 9 % domácností má zapnuto Playstation stahování v každý den s průměrným objemem stahování 11,3 GB. U Xboxu jde o 14,1 GB, zatímco u Steamu pouze o 2,5 GB.
Kde si zahrát v cloudu a jakou rychlost internetu potřebujete?
Masivní investice do cloud gamingu přicházejí od světových technologických gigantů. V Česku si zahrajete přes Xbox Cloud Gaming, který Microsoft nabízí v balíčku Game Pass Ultimate. Další významnou službou je NVIDIA GeForce NOW. Zatímco Google v roce 2023 svoji Stadii odpískal, na trh se tlačí Amazon s platformou Luna. Hráči na konzoli PlayStation mohou využít streamování skrze PlayStation Plus Premium.
V česku jsou tyto služby sice dostupné, jenže si žádají pořádné internetové připojení. Bez stabilní rychlosti internetu a rychlé domácí sítě to prostě nejde. Služby tvrdí, že pokud chcete plynule hrát v rozlišení 1080p, musíte mít alespoň 25 Mb/s. Pro kvalitnější 4K hraní si připravte minimálně 40 Mb/s. A právě tyhle nároky na kvalitní internet jsou zatím tou největší brzdou, proč je cloud gaming pro řadu uživatelů stále nedostupný.
Zdroj: TZ ComSource