Kolem rozvoje streamovaných her po cloudu hratelných (později) třeba na televizi vzniklo velké haló – pak se však ukázalo, že koncept ještě není dostatečně vyvinutý.
Google se rozhodl vývojový tým Stadia rozpustit, skončí tak největší ze služeb, které streamování videoher nabízí. Google hodlal na vývoj systému najmout až 2 000 lidí během pěti let, ale to se nikdy nestalo. Stadia prozatím bude pokračovat jako platforma, Google pro ni ale nebude vyvíjet vlastní hry, což byl původní plán.
Stadia nakonec skončila majestátním neúspěchem. Google postupně stáhl dostupné hry a ty, které na službě byly, nefungovaly úplně dobře. Stejné služby nabízí Amazon, Facebook či Microsoft – firmy, které rovněž disponují vlastními masivními cloudovými službami – a tradičněji herní společnosti jako EA nebo Nvidia. Žádná z nich ale není enormně populární.

Zdroj: Pixabay
Dva důvody: Rychlost internetu a latence
Streamování videoher totiž trpí inherentním infrastrukturním problémem. Je dobré si uvědomit, že i běžné hry hrané na silných PC často trpí problémy s konektivitou, stabilitou, lagy, mikrotrháním a podobně; natož pak hry, které jsou streamované po cloudu.
Cloud gaming poroste, a časem je možné, že se skutečně stane něčím běžným, ale prozatím jde o koncept nedokonalý. Vyžaduje totiž, aby hráči byli co nejblíž dostupného datacentra; kdoje blíž, má výhodu. Latence a rychlost reakce prostě neumožňuje plně hrát multiplayerové tituly, natožpak cokoliv esportového.
V USA, kde je jedno datacentrum na druhém, nebo třeba i v Německu, si lze úspěch konceptu dobře představit. V Česku už hůř. Datové stropy, příliš pomalý internet nebo vyšší latence nejsou ničím neobvyklým. Vysokorychlostní internet bez omezení je stále dostupnější, ale zdaleka nejde o celkový standard.

Zdroj: Pixabay
Dokud nebude infrastruktura perfektní, cloudová studia jako Stadia nebudou fungovat způsobem, jakým si vývojáři představují. 5G pomoct může, ale spíš jako součást celkové proměny infrastruktury než jako samostatný hnací pohon.