Překračujete povolenou rychlost na silnicích? Už brzy to budete mít těžší. Nové nařízení EU se bude vztahovat na všechny nové vozy vstupující na evropský trh.
Každé nové auto prodávané v Evropské unii bude brzy obsahovat technologii proti překročení rychlosti známou jako inteligentní asistent rychlosti (ISA). Nařízení EU (součást širšího nařízení o obecné bezpečnosti vozidel) vstoupilo v platnost na začátku července 2022 a stanoví, že všechny nové modely a typy automobilů uváděné na evropský trh musí obsahovat systém ISA. Toto nařízení se nevztahuje na vozy, které jsou dnes v showroomech. Do července 2024 již ale musí mít každý nový automobil prodávaný v EU zabudovaný systém proti překročení rychlosti.
„Zavedení systému ISA je obrovským krokem vpřed pro bezpečnost silničního provozu a má potenciál výrazně snížit počet zranění a úmrtí v silničním provozu. Výrobci automobilů mají nyní příležitost maximálně využít potenciál, který systém ISA představuje pro vytvoření bezpečnějších silnic pro všechny,“ uvedla Evropská komise v tiskové zprávě.

Systém ISA má 4 úrovně. Řidiče může upozornit, nebo vozidlo přímo zpomalit. Foto: Freepik
Co je to ISA?
ISA je označení pro celou řadu systémů, které mohou zjišťovat rychlostní limity na silnicích prostřednictvím kamer umístěných vpředu, údajů GPS nebo obojího. V závislosti na konkrétním systému ISA a na tom, jak jej řidič nakonfiguruje, může tato technologie poskytovat zpětnou vazbu s připomínkami o omezení rychlosti, automaticky upravovat tempomat tak, aby odpovídal rychlosti na silnici, nebo dokonce snižovat výkon motoru, aby zpomalil rychle jedoucí vozidla.
Systém ISA musí spolupracovat s řidičem a neomezovat jeho možnost jednat v kterémkoli okamžiku jízdy. Řidič má vždy kontrolu nad řízením a může systém ISA snadno ovládat.
Předpis o systému ISA stanoví čtyři možnosti zpětné vazby systémů pro řidiče, z nichž si výrobci automobilů budou moci vybrat:
- Kaskádové akustické varování.
- Kaskádové vibrační varování.
- Haptická zpětná vazba prostřednictvím plynového pedálu.
- Funkce omezení rychlosti.
První dvě možnosti zpětné vazby nezasahují přímo, ale poskytují pouze varování (nejprve optické a v případě, že řidič nereaguje, zpožděné akustické/vibrační varování), které musí trvat co nejkratší dobu, aby se předešlo případnému obtěžování řidiče.
Další možná zpětná vazba spočívá v chytrém pedálu, který jemně zatlačí nohu řidiče zpět, aby řidič zpozorněl a pomohl zpomalit. Řidič může tuto zpětnou vazbu ignorovat a systém obejít mírným silnějším sešlápnutím pedálu akcelerace. I v případě funkce regulace rychlosti, kdy se rychlost vozu automaticky jemně sníží, může řidič systém plynule obejít trochu hlubším sešlápnutím pedálu akcelerátoru.

Porušování předpisů se stane složitější. Foto: Pixabay
Cílem je snížení počtu dopravních nehod
Mnoho řidičů v Evropě již používá vozidla vybavená systémem ISA a velké automobilky, jako jsou Honda, Ford, Jeep a Mercedes-Benz, již prodávají na evropském trhu určité modely s těmito systémy. Podle prognózy projektu PROSPER financovaného EU by takový scénář, kdy by se systém ISA stal povinným, mohl vést ke snížení počtu smrtelných nehod o 26 až 50 procent.
Technologie ISA stále není dokonalá. Systémy občas reagují pomalu a mohou mít problémy s nepřesnými daty. To by se mělo v brzké době zlepšit.