Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Ranní a odpolední špička představuje pro řadu pracujících lidí každodenní horor. Je jedno, jestli sedíte v autě, autobuse nebo jedete na kole: Všude je hodně lidí a všude všichni stojí. A stojí. A stojí.

Jde o celosvětový problém a jedno z nejzajímavějších řešení z poslední doby představí Volkswagen v portugalském hlavním městě Lisabonu během technologické konference WebSummit.

Volkswagen pomocí kvantového počítače D-Wave (který ovšem není skutečným kvantovým počítačem) vypočítá nejrychlejší trasu jízdy pro 9 různých autobusů svážejících návštěvníky na konferenci, každému jednotlivě a v prakticky reálném čase; brát v úvahu bude vytíženost silnic i další faktory.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

V praxi zatím nepříliš užitečné

V těchto autobusech budou sedět návštěvníci konference. Pravděpodobnost, že někde uvíznou v zácpě, hraničí s jistotou – systém Volkswagenu by však měl pravděpodobnost výrazně snížit. Jde o zajímavý nápad, který bude navíc vtipně odzkoušen v praxi přímo na návštěvnících konference.

Systém je v zásadě složen ze dvou jednoduchých částí: Předpokládaného počtu pasažérů a optimalizace trasy vypočítané kvantovým počítačem. Systém by měl dokázat inteligentně předvídat cestu, která bude pro autobus nejrychlejší. Vezme v úvahu kupříkladu informace o hustotě dopravy a následně se pokusí navést řidiče co možná nejefektivnějším způsobem.

Pilotní projekt Volkswagenu pravděpodobně nesesbírá valné pozornosti ani úspěchů: Jde o malý, lokalizovaný test, který se týká 9 autobusů a 26 autobusových zastávek. Při představě zavedení systému na větší škále lze ihned vidět několik problémů, mezi nimi standardizace jízdy, kdy autobusy obvykle jezdí tou samou trasou; a s takovou tramvají moc nepohnete.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Mnohem efektivněji se podobný systém jeví třeba pro taxíky – znalost města doplněná o predikce kvantového počítače zní nejen docela jednoduše, ale i aplikovatelně. S něčím takovým už ostatně Volkswagen také experimentoval, a to v čínském Pekingu v roce 2016.

Potrvá, než se s podobnými pokročilými systémy v praxi setkáme, nicméně Volkswagen opakovaně potvrzuje, že hodlá vytvořit finální produkt, který bude na běžné komerční bázi prodávat zákazníkům. Firma má ráda nejmodernější technologie dlouhodobě, takže svá slova pravděpodobně myslí vážně.

Zdroj: Volkswagen

Obrázek: Satelitní internet Starlink útočí na české operátory: Nyní je ještě levnější
Satelitní internet Starlink útočí na české operátory: Nyní je ještě levnější
Obrázek: Žijeme v Matrixu? Vědci odhalili, jak z případné simulace uniknout
Žijeme v Matrixu? Vědci odhalili, jak z případné simulace uniknout
Obrázek: Důležitý průlom: Vědci z ČVUT úspěšně uložili elektřinu v kamenném prachu
Důležitý průlom: Vědci z ČVUT úspěšně uložili elektřinu v kamenném prachu
Obrázek: Zemřel Gordon Moore, otec mikroprocesorů a architekt digitálního věku
Zemřel Gordon Moore, otec mikroprocesorů a architekt digitálního věku
Obrázek: Co dokáže umělá inteligence? Vyfotíte obsah chladničky a ona připraví recepty
Co dokáže umělá inteligence? Vyfotíte obsah chladničky a ona připraví recepty
Obrázek: Podvodníci jsou v okrádání lidí čím dál lepší: Už se naučili česky a vytváří pěkné kopie webů
Podvodníci jsou v okrádání lidí čím dál lepší: Už se naučili česky a vytváří pěkné kopie webů
Obrázek: Jak nainstalovat Windows 11 bez Microsoft účtu? Pomůže chytrý trik
Jak nainstalovat Windows 11 bez Microsoft účtu? Pomůže chytrý trik
Obrázek: Tajné kódy na Netflix: Jak najít a sledovat skryté filmy a seriály?
Tajné kódy na Netflix: Jak najít a sledovat skryté filmy a seriály?