Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Ranní a odpolední špička představuje pro řadu pracujících lidí každodenní horor. Je jedno, jestli sedíte v autě, autobuse nebo jedete na kole: Všude je hodně lidí a všude všichni stojí. A stojí. A stojí.

Jde o celosvětový problém a jedno z nejzajímavějších řešení z poslední doby představí Volkswagen v portugalském hlavním městě Lisabonu během technologické konference WebSummit.

Volkswagen pomocí kvantového počítače D-Wave (který ovšem není skutečným kvantovým počítačem) vypočítá nejrychlejší trasu jízdy pro 9 různých autobusů svážejících návštěvníky na konferenci, každému jednotlivě a v prakticky reálném čase; brát v úvahu bude vytíženost silnic i další faktory.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

V praxi zatím nepříliš užitečné

V těchto autobusech budou sedět návštěvníci konference. Pravděpodobnost, že někde uvíznou v zácpě, hraničí s jistotou – systém Volkswagenu by však měl pravděpodobnost výrazně snížit. Jde o zajímavý nápad, který bude navíc vtipně odzkoušen v praxi přímo na návštěvnících konference.

Systém je v zásadě složen ze dvou jednoduchých částí: Předpokládaného počtu pasažérů a optimalizace trasy vypočítané kvantovým počítačem. Systém by měl dokázat inteligentně předvídat cestu, která bude pro autobus nejrychlejší. Vezme v úvahu kupříkladu informace o hustotě dopravy a následně se pokusí navést řidiče co možná nejefektivnějším způsobem.

Pilotní projekt Volkswagenu pravděpodobně nesesbírá valné pozornosti ani úspěchů: Jde o malý, lokalizovaný test, který se týká 9 autobusů a 26 autobusových zastávek. Při představě zavedení systému na větší škále lze ihned vidět několik problémů, mezi nimi standardizace jízdy, kdy autobusy obvykle jezdí tou samou trasou; a s takovou tramvají moc nepohnete.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Mnohem efektivněji se podobný systém jeví třeba pro taxíky – znalost města doplněná o predikce kvantového počítače zní nejen docela jednoduše, ale i aplikovatelně. S něčím takovým už ostatně Volkswagen také experimentoval, a to v čínském Pekingu v roce 2016.

Potrvá, než se s podobnými pokročilými systémy v praxi setkáme, nicméně Volkswagen opakovaně potvrzuje, že hodlá vytvořit finální produkt, který bude na běžné komerční bázi prodávat zákazníkům. Firma má ráda nejmodernější technologie dlouhodobě, takže svá slova pravděpodobně myslí vážně.

Zdroj: Volkswagen

Obrázek: Český IceWarp konkuruje Googlu i Microsoftu: Nabízí alternativy k Office a ZOOMu
Český IceWarp konkuruje Googlu i Microsoftu: Nabízí alternativy k Office a ZOOMu
Obrázek: Nejlepší fotomobil? Řada P50 Pro přinese na český trh to nej
Nejlepší fotomobil? Řada P50 Pro přinese na český trh to nej
Obrázek: Apple po metaverzu netouží – proč taky?
Apple po metaverzu netouží – proč taky?
Obrázek: Technologické vize pro rok 2022: Začíná éra skládacích telefonů a levného satelitního internetu
Technologické vize pro rok 2022: Začíná éra skládacích telefonů a levného satelitního internetu
Obrázek: Jak probíhají podvody v internetových bazarech? Příběh čtenářky, která přišla o tisíce
Jak probíhají podvody v internetových bazarech? Příběh čtenářky, která přišla o tisíce
Obrázek: Pozor na podvody na Bazoši a Sbazaru: Peníze na bankovní kartu vám nikdo nepošle
Pozor na podvody na Bazoši a Sbazaru: Peníze na bankovní kartu vám nikdo nepošle
Obrázek: Česko je oblíbeným terčem kybernetických útoků. Počet hrozeb poroste i v roce 2022
Česko je oblíbeným terčem kybernetických útoků. Počet hrozeb poroste i v roce 2022
Obrázek: Co se starým PC a notebookem? Vyrobte si rychlý Chromebook, nebo síťový disk s filmy
Co se starým PC a notebookem? Vyrobte si rychlý Chromebook, nebo síťový disk s filmy