Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Ranní a odpolední špička představuje pro řadu pracujících lidí každodenní horor. Je jedno, jestli sedíte v autě, autobuse nebo jedete na kole: Všude je hodně lidí a všude všichni stojí. A stojí. A stojí.

Jde o celosvětový problém a jedno z nejzajímavějších řešení z poslední doby představí Volkswagen v portugalském hlavním městě Lisabonu během technologické konference WebSummit.

Volkswagen pomocí kvantového počítače D-Wave (který ovšem není skutečným kvantovým počítačem) vypočítá nejrychlejší trasu jízdy pro 9 různých autobusů svážejících návštěvníky na konferenci, každému jednotlivě a v prakticky reálném čase; brát v úvahu bude vytíženost silnic i další faktory.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

V praxi zatím nepříliš užitečné

V těchto autobusech budou sedět návštěvníci konference. Pravděpodobnost, že někde uvíznou v zácpě, hraničí s jistotou – systém Volkswagenu by však měl pravděpodobnost výrazně snížit. Jde o zajímavý nápad, který bude navíc vtipně odzkoušen v praxi přímo na návštěvnících konference.

Systém je v zásadě složen ze dvou jednoduchých částí: Předpokládaného počtu pasažérů a optimalizace trasy vypočítané kvantovým počítačem. Systém by měl dokázat inteligentně předvídat cestu, která bude pro autobus nejrychlejší. Vezme v úvahu kupříkladu informace o hustotě dopravy a následně se pokusí navést řidiče co možná nejefektivnějším způsobem.

Pilotní projekt Volkswagenu pravděpodobně nesesbírá valné pozornosti ani úspěchů: Jde o malý, lokalizovaný test, který se týká 9 autobusů a 26 autobusových zastávek. Při představě zavedení systému na větší škále lze ihned vidět několik problémů, mezi nimi standardizace jízdy, kdy autobusy obvykle jezdí tou samou trasou; a s takovou tramvají moc nepohnete.

Obrázek: Štvou vás dopravní zácpy? Uvolnit silnice a zlepšit plynulost provozu mají kvantové počítače

Mnohem efektivněji se podobný systém jeví třeba pro taxíky – znalost města doplněná o predikce kvantového počítače zní nejen docela jednoduše, ale i aplikovatelně. S něčím takovým už ostatně Volkswagen také experimentoval, a to v čínském Pekingu v roce 2016.

Potrvá, než se s podobnými pokročilými systémy v praxi setkáme, nicméně Volkswagen opakovaně potvrzuje, že hodlá vytvořit finální produkt, který bude na běžné komerční bázi prodávat zákazníkům. Firma má ráda nejmodernější technologie dlouhodobě, takže svá slova pravděpodobně myslí vážně.

Zdroj: Volkswagen

Obrázek: Zemřel antivirový magnát John McAfee
Zemřel antivirový magnát John McAfee
Obrázek: Životopis už nebude potřeba: Český startup Nelisa vám najde práci díky analýze dat
Životopis už nebude potřeba: Český startup Nelisa vám najde práci díky analýze dat
Obrázek: 38 projektorů, 100 let historie. Národní muzeum multimediálně
38 projektorů, 100 let historie. Národní muzeum multimediálně
Obrázek: Mobilní duopol? Apple a Google už zkoumají i Britové
Mobilní duopol? Apple a Google už zkoumají i Britové
Obrázek: Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Vadí vám nové počasí ve Windows 10? Poradíme, jak ho z lišty odstranit
Obrázek: Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Dříve za peníze, nyní zdarma: Nástroje Google Workspace jsou nyní k dispozici každému
Obrázek: I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
I Apple počítače trápí viry: macOS nejčastěji ohrožuje reklamní malware
Obrázek: Nejde vám otevřít poškozené PDF? Soubor můžete snadno opravit
Nejde vám otevřít poškozené PDF? Soubor můžete snadno opravit
Obrázek: Autopilot Tesly zachránil medvědí rodinku přecházející silnici ve tmě
Autopilot Tesly zachránil medvědí rodinku přecházející silnici ve tmě

Američan Andrew Whittle, jehož Tesla sama zabránila srážce s medvědí rodinkou, nahrál na svůj Youtube kanál video o tom, jak...

Zavřít