Jak chutnají barvy? Vědci objevili souvislosti ve zbarvení nápoje s jeho očekávanou chutí

Když si koupíme Coca-Colu, Pepsi, Kofolu nebo podobný druh nápoje, už předem tušíme, jak bude chutnat, protože jsme zvyklí na konkrétní kombinace barvy a chuti. To alespoň tvrdí skupina vědců z Pensylvánské státní univerzity.

„Barva nápoje ovlivňuje, jak si myslíme, že bude chutnat,“ narovinu popisuje John E. Hayes, docent potravinářských věd a vedoucí výzkumu. „Například žlutá bývá běžné spojování s nápoji, které jsou kyselejší – jako limonády – zatímco červená zase se sladšími, často sportovními nápoji.“

Vědci zkoumali nejen současné vypěstované asociace mezi barvou a chutí, ale také to, zda si lidé mohou zvyknout na odlišné kombinace barvy a chuti a také na samotný proces, jakým spojitosti získávají.

Červená sladká, žlutá kyselá, černá colová

Dodatečným cílem projektu bylo zjistit, proč majoritě strávníků v některých druzích jídla či nápojů hořkost vyhovuje, zatímco v jiných ne.

Obrázek: Jak chutnají barvy? Vědci objevili souvislosti ve zbarvení nápoje s jeho očekávanou chutí

Barevně rozlišené vzorky chutí. Zdroj: Pensylvánská státní univerzita

„Hořkost může značit toxicitu, ale stále si vychutnáváme věci jako kávu, čokoládu nebo pivo,“ popisuje Molly J. Higginsová, studentka doktorského programu potravinářských věd. „Proč nám některé hořké potraviny chutnají, ale jiné ne?“

Ve výsledku se vědci zaměřili na zkoumání toho, zda mají potraviny odlišné druhy hořké chuti – nikoli míry hořkosti, ale samotných chuťových vjemů. To by mohlo pomoci vysvětlit, proč někomu chutná káva, ale už ne hořká čokoláda.

Nejprve se vědci pokusili naučit účastníky experimentu spojovat si konkrétní barvy s chutěmi v odlišných kombinacích, než na jaké jsou zvyklí. Zelená barva reprezentovala sladkost, červená hořkost, žlutá a modrá pak kyselost, respektive ostrost (pikantnost). Záměrně se vyhnuli klasickým kombinacím typu žluté pro kyselé nápoje a červené pro sladké.

Obrázek: Jak chutnají barvy? Vědci objevili souvislosti ve zbarvení nápoje s jeho očekávanou chutí

U tohoto červeného nápoje by pravděpodobně většina z nás očekávala velmi sladkou chuť.

Hořkou chuť nerozlišíme, vyplývá z výsledků

Účastníci nejprve v sérii čtyř testů dostali barevně rozlišené nápoje, následně obdrželi identické, avšak bezbarvé vzorky. Ty museli postupně ochutnávat a pro každý z nich vybrat vhodnou barvu.

Testovaným subjektům se podařilo vybrat vhodnou barvu a chuť v 59 % času, což vědce překvapilo – šlo o vyšší výsledek, než očekávali. Pokud by účastníci vybírali náhodně, statistiky řečeno by se strefili přibližně ve 25 % případů; rychle si tak na nové barevné asociace zvykli, a to jen po čtyřech sériích. Někteří účastníci dokonce správně barevně rozřadili všechny vzorky.

Následně vědci vyzkoušeli, zda jsou účastníci schopni rozlišit tři odlišné hořké chuti: kofeinovou, chininovou (součást např. toniků) nebo tetralonovou – ty opět rozlišili barevně.

U této části experimentu nedokázali lidé spojit barvu s chutí ve větší míře, než jako kdyby postupovali náhodně.

Vědci hodlají ve svých pokusech pokračovat. Praktickým výsledkem by mohly být doporučení pro potravinářské společnosti, minimálně co se týče výroby nových nápojů a kombinace barvy a chuti tak, aby si zákazníci co nejrychleji zvykli.

Zdroj: 1, 2

Obrázek: Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Obrázek: Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Obrázek: Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Obrázek: Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Obrázek: Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Obrázek: Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Obrázek: Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?