Pro maloobchodníky i velkoobchodníky je současné období velmi obtížné – řada podniků už zanikla a zbytek se musí přizpůsobit době, ve které existují. Naštěstí však máme spoustu technologických řešení, které mohou některé věci spojené s pandemií koronaviru usnadnit. Mezi nimi třeba chytré kamery, které dokáží sledovat počet zákazníků v prodejně.
Udržet nuceně omezené počty zákazníků tak, aby tím netrpěla obsluha nebo sami zákazníci není jednoduché. Zaměstnanec u vstupu s tabletem, které zákazníky počítá, je jednak drahý, jednak může dojít k omylům, a navíc je to také práce velmi nezáviděníhodná. Jiná řešení zase omezují zákazníky, a to samozřejmě žádný prodejce v ideálním případě nechce dopustit.
Přitom existuje elegantní řešení v podobě chytrého kamerového systému. Výhodou je, že lze z kamer data snadno anonymizovat – rozpoznávání obličeje, nejčastější bezpečnostní obava v posledních letech, zde není nutná a data není třeba uchovávat delší dobu. Dále takové systémy šetří cennou pracovní sílu na jiné, kreativnější pracovní pozice.
Bezpečnější, efektivnější a chytřejší
Inteligentní kamerové systémy Mobotix, které v Česku operuje Konica Minolta, stačí rozmístit na strategická místa vstupů do prodejny, přičemž nezáleží na tom, zda je jen jediný, nebo jich je vícero. Na monitoru či jiném zařízení u vstupu prodejny je následně možné zobrazit počet aktuálně nakupujících a zajistit, aby nedošlo k překročení tohoto počtu. Firmy se tak velmi snadno mohou přizpůsobit aktuální situaci nehledě na to, jak často se mění. Zákazníci nejsou obtěžováni a stejně jako obsluha mají vždy jasný a přesný přehled, kolik zákazníků se momentálně v obchodě nachází.
Nejen užitkem živ jest zákazník, a bezpečnost je nedílnou součástí jakéhokoliv kamerového systému: Zneužití podobné technologie je bohužel jednoduché a snadno představitelné. I proto zodpovědné firmy vkládají do svých řešení velmi sofistikované zabezpečovací prvky, které garantují bezpečí i soukromí všech zákazníků a zaměstnanců.
Německé kamery s japonským know-how
Mobotix, potažmo Konica Minolta, využívají zabezpečení založené mělé inteligenci. Systém založený na AI dokáže detekovat potenciálně nebezpečné chování v síti, pomáhá lépe porozumět chování lidí a také zajišťuje, že vše probíhá v souladu se zákony na ochranu soukromí.
Umělá inteligence dokáže vyhodnocovat mnohem více situací a detailů z údajů z IP nebo videokamer, a protože ji nemusí v každé drobnosti řídit člověk, je také anonymnější.
„Pokud se bavíme o funkčním sledování obsazenosti prostor, neprobíhá ukládání obrazového záznamu. Ukládány jsou pouze analytické informace – tedy čísla a počty sledovaných oblastí, čili data jsou naprosto anonymní a o zákaznících nejsou evidována žádná data podle kterých by mohli být identifikováni,“ zmínil pro inSmart.cz Petr Mihók, product manager divize inteligentních kamerových systémů Mobotix, společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech.
Mobotix je na českém trhu už od roku 2018, má tak zkušenosti z českého prostředí a neboť jejich sídlo je ve Frankfurtu, mají k nám blízko i kulturně: Rozumí tak specifikům, které jsou pro české podniky typické.
„Z hlediska sledování obsazenosti prostor není požadavek na síťovou komunikaci se serverem/cloudem apod. prostřednictvím internetu. Vše probíhá lokálně,“ dodává Mihók.
Kamerový systém pro období pandemie i po něm
Mobotix nabízí řešení, které spolehlivě přežije i do budoucna. V době, kdy pandemie už bude jen vzpomínkou z minulosti, mohou systémy ve stylu Mobotixu pomoci třeba v „nákupních špičkách“ či o svátcích. Zákazníci si budou moci rychle pomocí displeje nebo i přes internet, při chytrém sdílení dat, ověřit, kolik je zákazníků na prodejně a zda budou muset čekat, nebo vše, co potřebují, vyřídit ihned.