Technologie každým dnem mění svět kolem nás. Pomáhají nám řešit problémy, někdy ničí, a jindy naopak vytvářejí nová pracovní místa. Jejich dopad pocítilo snad každé odvětví na naší planetě a výrazně dopady nových technologií můžeme pocítit i u filmového průmyslu. Jak zasáhl rozvoj bezpilotních letadel a dronů filmaře a jejich tvorbu?
Zařízení, která dříve vyžadovala stamilionové rozpočty Hollywoodských studií, jsou nyní dostupná filmařům po celém světě.
Natáčení leteckých filmových záběrů s využitím dronů
Ač se to může zdát jako věc, která má dopad na omezené množství filmů, opak je pravdou. Tvorba leteckých záběrů byla ještě nedávno považována za nákladný počin a tvůrci filmů musí neustále uvažovat nad tím, jak cenu za natáčení a počet záběrů co nejvíce zredukovat.
Záběry z letadla či vrtulníku, které musí řídit profesionální pilot a do nichž je nutné umístit přinejmenším kameramana s profesionální technikou, jsou dnes čím dál častěji nahrazovány záběry z autonomních létajících dronů.
Označení dron bylo původně využíváno především v armádním prostředí. V podstatě se jedná o létající objekt bez posádky. Dnes je označení využíváno pro vzdáleně ovládaná zařízení dostupná armádě i široké veřejnosti. Drony mohou mít mnoho podob. Liší se tvarem, vlastnostmi i počtem pohonných jednotek. Občas bývá využíváno také označení „koptéra“ s předponou podle počtu vrtulí: kvadrokoptéra, hexakoptéra, octocoptéra.
Moderní drony tvoří řídící elektronika se sérií motorů a akumulátory. Často bývá součástí výbavy také otočná kamera se stabilizací.
Neméně důležitý je řídící software s pokročilými letovými algoritmy, schopnými reagovat na změny letových podmínek. Řídící elektronika zvládne zachytit a algoritmus následně vyhodnotit poryvy větru, předat pokyny motorům a společně udržují zařízení stabilní. Miniaturizace nejen kamerové techniky dále napomohla prodloužení doby letu, což bylo pro profesionální natáčení zásadní.
Využití autonomních dronů v Hollywoodu
Využívání bezpilotních dronů je dnes Hollywoodu běžné. Ve filmu Skyfall (2012) byl při natáčení honičky na střechách využit dron společnosti Flying-Cam s označením 3.0 SARAH Unmanned Aircraft System. Dron podobný vrtulníku využívá uchycené profesionální kamery a je řízen ze země. Společnost Flying-Cam jej využívá od roku 2000, kdy jej poprvé začala poskytovat filmařům. Stojí za leteckými záběry v sérii filmů Harry Potter, The Kite Runner či např. Skyfall.
Nutno podotknout, že k natáčení si štáby běžně najímají externí profesionální dodavatele. V případě bondovky Spectre se jednalo o britskou společnost Helicopter Film Services (HFS), která ve svém portfoliu nabízí komplexní tvorbu leteckých záběrů z vlastních vrtulníků, letadel i dronů.
Právě u scén s letadly by dron neuspěl kvůli technologickým a konstrukčním limitům, jako je nižší rychlost. Kupříkladu světový rychlostní rekord závodního dronu z roku 2017 je 262 km/h. Pro většinu scén je tato výška nicméně dostačující. Výhodou je naopak flexibilita v oblasti letové hladiny, kdy je dron schopný bezpečně operovat už ve výšce kolem několika metrů nad zemí v závislosti na typu dronu a terénu.
Kolik drony filmařům ušetří?
Dnes jsou již dokonce i masově dostupná zařízení dostatečně kvalitní pro natáčení profesionálního obsahu. Základní profesionální modely určené pro tvůrce obsahu a filmaře lze sehnat za ceny začínající pod 100 000 Kč.
Pokud se zaměříme na ceny za profesionální natáčení a srovnáváme cenu za vrtulník s posádkou s cenou za profesionály s dronem, dostáváme se přibližně na 1/3 nákladů ve prospěch dronu. Nutno podotknout, že technologie se v oblasti bezpilotních letounů vyvíjí velmi rychle a ceny neustále klesají. Tabulka odpovídá situaci na trhu v roce 2014.
Pořizovací náklady za profesionálně využitelné drony značky DJI začínají už na 3 000 USD (cca 63 000 Kč) za model Inspire 2. Částky za tyto sériově vyráběné stroje se poté pohybují až ke stovkám tisíc korun. Stroje na míru poté vyjdou na miliony a cena se liší v závislosti na výbavě.
Budoucnost bezpilotních dronů ve filmové tvorbě
Existuje mnoho výrobců profesionálních dronů určených pro natáčení, často se jedná o kusy vyráběné na míru, kde ceny začínají na stovkách tisíc a míří k několika milionům v závislosti na výbavě. Vzhledem k nutnosti profesionální obsluhy štáby většinou volí cestu pronájmu externí společnosti, která zároveň poskytne vlastní techniku.