V dnešním komentáři se zaměříme blíže na dění na letošním veletrhu MWC 2019 v Barceloně. V mnohém totiž ukázal, jak moc je trh přesycený.
Že prodeje vlajkových lodí nejsou takové, jaké by si výrobci představovali, je známá věc; lákají spíše chytré telefony střední kategorie, z nichž prodejci nemají zdaleka tak příjemné marže. Vysoká konkurence tomu určitě nepřispívá, ale ty pravé, skryté důvody, bude nutné hledat jinde.
Apple neoznámil výsledky, které by jeho akcionáře potěšily, ale ideálním finančním závěrům se netěšila žádná z tradičních velkých společností, které se na chytré mobily specializují; určitou výjimku snad tvoří čínské značky, podpořené nebývalým nárůstem prodejů.
Důvodem je řada faktorů, které však souvisí s jedním prostým faktem: trh dospěl.
Hodně muziky za málo peněz
Děje se to, co už řadu let provází stolní počítače. Pro nenáročné uživatele jsou současné smartphony naprosto dostačující. Za pár tisíc lze koupit slušný smartphone, a za nějakých 8 000 je možné sehnat rychlý, praktický, dobře promyšlený chytrý telefon s hezkým, elegantním designem a všemi funkcemi, které si průměrný uživatel může přát. Stále ještě jsou technologie, které se do střední třídy teprve dostávají a není ještě standardem – ahoj, bezdrátové nabíjení – ale to je jen otázkou času.
To není to jediné – chybí také určité lákadlo, proč si vůbec nový smartphone pořídit. Dříve šlo mimo jiné o zvyšování výkonu. Každoroční nárůst síly smartphonu byl znatelný, a to ještě částečně pravdou zůstává; ovšem na běžné použití je dnes i Android dostatečně rychlý a plynulý na zařízeních za pár tisíc.
Ani nutnost pravidelné obnovy zařízení už není tak palčivá. Mobil s Androidem střední třídy zvládne často běžet celé týdny bez nutnosti restartu a znatelného zpomalení systému; samotné smartphony jsou navíc dosti odolné, i vlivem zvýšení výrobní kvality. Plast už dnes hraje prim spíše v té nejnižší třídě.
Ale ještě zpět ke zmiňovaným „lákadlům“. Chybí radikální inovace, něco, co by proměnilo tvář chytrých telefonů. Displeje přes celé tělo mobilu byly důvodem, které přiměl mnohé uživatele k přechodu na nový model smartphonu, ale podstatný je třeba i USB-C konektor nebo zmíněné bezdrátové nabíjení; roli může hrát i design, což je jednoznačně slabé místo současných chytrých telefonů. Vypadají totiž leckdy na chlup stejně; generaci smartphonů střední třídy z minulého roku s displejem přes celé tělo jde někdy rozeznat jen podle loga a toho, kde mají výřez (notch), a někdy snad vůbec.
Kam zmizely inovace?
Při pohledu na letošní MWC tak pozornému divákovi zatrnulo. Co byly největší oznámení: 5G čipy a ohýbatelné displeje.
Nejprve 5G čipy: To je sice hezká věc, ale k čemu nám budou? Ještě mnoho měsíců úplně k ničemu, a až bude infrastruktura konečně na světě, o žádnou revoluci nepůjde – zkrátka „jen“ rychlejší a stabilnější připojení k internetu. Přenášená data, není-li uživatel na Wi-Fi či jiných způsobech připojení, stejně omezují ceny mobilních dat poskytovaných operátorem, což zůstane těžko řešitelným problémem. Vznikne navíc ironická situace: budeme mít 5G smartphony dříve, než bude vůbce síť v praxi rozšířená.
A ohýbatelné displeje (nebo skládací smartphony)? Jistě, to je krásný kus inovace, nesmírně fascinující novinka a potenciálně radikální proměna zacházení se smartphonem. Vůči tomu nelze mít námitky a sám se těším, jak se mladičká technologie vyvine. Jenže opět, praktická implementace tak, aby dané zařízení bylo praktické, pohodlné a užitečné, ještě potrvá. Je jedno, že model kupříkladu od Royole už je na světě: kompromisů je spousta. Je také nutné pořádně se nad smyslem dvou displejů a jejich faktické potřebnosti zamyslet. Kdo je cílová skupina? Jaký je smysl? Jak zajistit, aby se otočný kloub rychle neopotřeboval a telefon šel pohodlně nosit v kapse? Spousta otázek, které současné prototypy neřeší.
U 5G i u ohýbatelných displejů platí, že jde o technologie budoucnosti. Současnost očividně moc netáhne, a přestože nějaké extrémní propady prodejů očekávat ještě nelze, tak pokud výrobci nenaleznou zase novou velkou inovaci, bude čerstvě dospělý, přesycený trh ve velkých problémech – podobných, v jakých už roky kolísá PC trh. Míra zlepšení se i vlivem konce Moorova zákona bude snižovat, půjde spíše o dílčí pokroky a prodejci nyní musí pečlivě přemýšlet nad tím, jak zákazníka zaujmout, zachytit, udržet a nepustit.
Ony hlavne ty high end zarizeni nenabizeji nic navic ve srovnani s nejakym cinanem za 100$.