Umělá inteligence (AI) necítí chuť ani vůně, alespoň tedy zatím ne. V USA už ale pomáhá lidem s výběrem vína. Stačí zadat své preference a aplikace Sippd doporučí víno přímo dle preferencí zákazníka.
Umělá inteligence již proniká i na trh s vínem. Využívá ji stále více aplikací pro doporučení vína, jako je lídr na trhu Vivino. Sippd se však liší v tom, že byl na této technologii založen už v samém začátku.
Před dvěma lety založil aplikaci v Marylandu Blake Hershey s cílem usnadnit hlavně zelenáčům výběr vína. Aplikaci používá 100 tisíc uživatelů, dostupná je ovšem pouze v USA.
K vytvoření aplikace inspirovala Hersheye coby odborníka na víno jeho méně znalá manželka. V restauraci s přáteli si nemohla vybrat, a tak mu neustále psala SMS s prosbami o rady a návrhy. Díky tomu si uvědomil, jak je pro některé lidi výběr vína těžký.
Víno na míru
Řekl si, že musí existovat jednodušší způsob, jak si vybrat v restauraci, vinotéce nebo supermarketu tu svou ideální láhev. A tak založil Sippd, bezplatnou aplikaci s možností předplaceného členství Sippd Wine Club s dalšími benefity a nákupy s doručením až ke dveřím.
„Přes veškerý pokrok v technologii mi proces listování vinnými lístky plnými obskurního vinařského žargonu, dokud to nevzdáte a nepožádáte obsluhu o doporučení, i když nezná vaše preference, poněkud zastaralý,“ řekl Hershey.
Sippd využívá umělou inteligenci k doporučení vína na míru. Každý uživatel nejprve vyplní kvíz týkající se jeho preferencí, jako je barva, tělo, kyselost, chuť, sladkost a cena. AI následně vytvoří „schody chuti“ v podobě obsáhlého seznamu.
Stále přesnější
Jedná se až o tisíce osobních výsledků hodnocených procenty se snahou najít stoprocentní shodu. Telefonem pak zákazník skenuje vinné lístky nebo etikety a aplikace poskytne u každé láhve skóre ve shodě.
Cílem byla stále větší přesnost v doporučeních. Uživatel může v aplikaci vést své nákupy a hodnocení a ona je pak stále přesnější. „Náš tým vytvořil systém, který nabízí jednoduchý způsob, jak vstoupit do obrovského světa vína,“ řekl Hershey.
„Začínající konzumenti jsou běžně zahlceni možnostmi, které při nákupu vína mají, a často ani nemají ponětí, kde začít chuti, vlastnosti a styly poznávat,“ dodal Hersheye.