BAFTA zveřejnila žebříček nejvlivnějších videoher všech dob. A v něm se česká hra Kingdom Come: Deliverance 2 umístila na neuvěřitelném 7. místě. Nechci Warhorse upírat jejich úspěch, ale copak je novinka, která je na trhu sotva dva měsíce, opravdu jednou z nejdůležitějších her v historii? Mnohé prozradí pohled na to, jak žebříček vznikal.
Britská akademie filmového a televizního umění (BAFTA) se před udílením svých herních cen rozhodla uspořádat veřejnou anketu s jednoduchou otázkou: „Jaká je podle vás nejvlivnější videohra všech dob?“ A výsledky? No, řekněme, že jsou… zajímavé.
Vítězem se stala kultovní japonská hra Shenmue z roku 1999. Následují legendy jako DOOM, Super Mario Bros., Half-Life a The Legend of Zelda: Ocarina of Time. A pak na sedmém místě svítí Kingdom Come: Deliverance 2 – hra, která vyšla až v únoru 2025, tedy pouhé dva měsíce před vyhlášením ankety.
Sám PR manažer Warhorse Studios, Tobias Stolz-Zwilling, byl z tohoto umístění překvapený. Na sociální síti X s nadsázkou napsal, že „nemá ponětí, jak se KCD II probojovalo na tento seznam plný zvučných jmen.“ A upřímně, ponětí asi nemá nikdo.
In all honesty, I have no idea how we ended up on this list of GIANTS (not complaining though)! But hey… I’ll take it! It’s a huge honor that @KingdomComeRPG was ranked 7th among the @BAFTAGames most influential games of all time. Audentes Fortuna Iuvat!🤪 https://t.co/xe4NhJbBtn
— Sir Tobi ⚔🛡 (@SirTobi28) April 3, 2025
Jak vlastně anketa probíhala?
Pokud vás napadlo, že za tímhle výsledkem musí být nějaká komplexní metodika, tak vás zklamu. BAFTA prostě nechala hlasovat veřejnost bez jakýchkoliv omezení nebo kritérií. Do hlasování se mohl zapojit kdokoliv, kdo se o anketě dozvěděl přes sociální sítě BAFTA.
Akademie dokonce ani nezveřejnila, kolik lidí vlastně hlasovalo! Zmínila jen, že obdržela „mimořádný počet odpovědí.“ Co to znamená? Sto? Tisíc? Milion? To nevíme.
A jak byl vůbec definován pojem „vlivná hra“? Nebyl. BAFTA nechala na hlasujících, ať si to vyloží, jak chtějí. Mohli volit průkopníky, kteří formovali počátky média, inovátory, kteří předběhli dobu, nebo prostě ty, které v nich zanechaly nejsilnější emoce. Takový mix subjektivního dojmu a historického významu.
Nejvlivnější hry historie podle BAFTA:
- Shenmue
- Doom
- Super Mario Bros.
- Half-Life
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time
- Minecraft
- Kingdom Come: Deliverance 2
- Super Mario 64
- Half-Life 2
- The Sims
- Tetris
- Tomb Raider
- Pong
- Metal Gear Solid
- World of Warcraft
- Baldur’s Gate 3
- Final Fantasy VII
- Dark Souls
- Grand Theft Auto 3
- Skyrim
- Grand Theft Auto
Aktivní fanoušci = úspěch v anketě?
Je jisté, že za úspěchem některých her stojí hlavně jejich hlasití a oddaní fanoušci. Shenmue na prvním místě je toho parádním příkladem – jeho komunita je proslulá svou oddaností (tihle lidé si loni pronajali billboard na Times Square s výzvou k vývoji Shenmue 4, to už chce fakt zapálení). A proč Shenmue? Hra byla na rok 1999 opravdu revoluční.
A Kingdom Come 2? No, řekněme, že čeští hráči umí být pořádně hrdí na domácí produkci a v online anketách se nenechají zahanbit. Nechci nikoho obviňovat z manipulace, ale představa, že hra, která je na trhu dva měsíce, změnila herní průmysl víc než třeba World of Warcraft (15. místo) nebo The Elder Scrolls V: Skyrim (20. místo), je prostě k popukání.
Co v seznamu chybí, je možná důležitější než co tam je
Za pozornost stojí, že v žebříčku úplně chybějí některé celosvětově enormně populární a skutečně vlivné tituly. Ani jedna hra žánru MOBA se tam nedostala – není tam League of Legends, které definovalo éru e-sportů a má stamiliony hráčů, ani jeho předchůdce DotA.

Chybí fenomén Fortnite, který propojil herní svět s mainstreamovou popkulturou jako nikdo před ním. A co PUBG, který odstartoval celou žánrovou revoluci battle royale her? Taky nikde. Foto: Se souhlasem Epic Games
V seznamu nenajdeme ani Space Invaders nebo Pac-Man – dvě arkádové hry, které v 80. letech odstartovaly videoherní horečku po celém světě. Street Fighter II, který definoval bojovky? Nikde. StarCraft nebo Civilization, které posunuly strategie? Taky nic.
BAFTA vs. odborné žebříčky
Když se podíváme na odborné žebříčky, jako je třeba World Video Game Hall of Fame, vidíme docela odlišný přístup. Tam se nové hry dostávají až s odstupem času, když se prokáže jejich skutečný dlouhodobý vliv. Třeba Minecraft se do takových seznamů dostává až teď, více než dekádu po vydání.
V odborných žebříčcích také většinou nenajdete hry, které vyšly před pár měsíci. Ne proto, že by nebyly dobré, ale prostě proto, že jejich vliv se teprve musí projevit. Je to jako nominovat film na „nejlepší snímek všech dob“ v den jeho premiéry.
Verdikt? Berme to s rezervou
Umístění Kingdom Come: Deliverance 2 na 7. místě mezi nejvlivnějšími hrami všech dob je spíš zajímavostí než odrazem reality. Je to důkaz silné a aktivní komunity kolem hry, což je samo o sobě úspěch, za který si Warhorse zaslouží uznání.

Válčení, plnění úkolů a historická atmosféra z českých zemí. Foto: Se souhlasem Warhorse Studios
Ale vlivnější než Tetris (11. místo)? Než World of Warcraft? Než Dark Souls (18. místo)? Než série, které buď stvořily nové žánry, nebo do nich přinesly revoluci? Promiňte, ale to je jako tvrdit, že nejnovější model Škoda Elroq je vlivnější než Ford Model T.
KCD 2 je skvělá hra s potenciálem inspirovat další vývojáře svým důrazem na historickou přesnost a immerzivní svět. Ale k tomu, aby změnila herní průmysl, potřebuje čas. A hlavně – potřebuje, aby její nápady a přístupy převzali a rozvinuli další vývojáři.
Tak to zkrátka chodí. Nejdřív jsi revolucionář a nakonec, možná, historická legenda. Ale určitě ne po dvou měsících na trhu.