Slovenská společnost Klein Vision se se svým prototypem létajícího automobilu snaží dobýt světový trh. V rámci propagace se nyní rozhodla posadit na místo spolujezdce světoznámého umělce a skladatele elektronické hudby Jeana-Michela Jarreho. Jak popsal svůj zážitek?
Za založením společnosti Klein Vision stojí Štefan Klein, který se návrhům létajících vozů věnuje již od 80. let minulého století, a jeho kolega Anton Zajac, investor a spoluzakladatel společnosti Eset. Klein byl původně zaměstnán ve firmě AeroMobil, kde vyvinul hned dva koncepty osobního automobilu schopného létat. První model AeroMobil I, představil poprvé v roce 1989 v rámci své diplomové práce. Prototyp se podařilo zkonstruovat i vyzkoušet za letu, bohužel však nedisponoval optimálními jízdními vlastnostmi. O sedm let později tak přišel AeroMobil II, který se dokázal transformovat na základě toho, zda měl fungovat jako automobil či jako letadlo. K výraznějším posunům technologie však od té doby nedošlo.
Klein společnost AeroMobil v roce 2016 opustil, a po spojení se Zajacem následně o rok později založil vlastní firmu Klein Vision. Ta se aktuálně prezentuje se svým novým modelem AirCar, který se oproti předchozím prototypům dočkal celé řady dalších vylepšení ze strany designu i technologií.
Ze Slovenska až do Číny… a dál?
Koncept AirCar na sebe již od svého představení veřejnosti strhl pozornost doma i v zahraničí, prorazit se mu však dlouhá léta nedařilo. Změna přišla teprve letos, kdy Klein Vision prodala licenci na svou technologii vozu měnícího se na letadlo čínské společnosti Hebei Jianxin Flying Car Technology Company. Konečná cenovka za tento převod nebyla zveřejněna, z dostupných informací však vyplývá, že pouze vývoj prototypu AirCar však vyšel na více než 54 milionů korun. Čínská firma získala nákupem výhradní práva na výrobu a distribuci létajícího auta ve specifikovaných regionech. Klein Vision si tak do určité míry zachovává i vlastní identitu, a uzavřením dohody s velkou pravděpodobností získá dostatek finančních prostředků na další vývoj.
Music legend Jean-Michel Jarre becomes first passenger in KleinVision flying car.
🔗 Read more https://t.co/ko8zwcQf9T
— Sky News (@SkyNews) April 24, 2024
Jean-Michel Jarre přirovnal let k románům Julese Verna
Společnost Klein Vision o sobě dala znovu vědět tento týden, kdy na svém webu zveřejnila video z dalšího testovacího letu. Tentokrát se do kokpitu auta/letadla posadil kmotr elektronické hudby Jean-Michel Jarre, který se stal zároveň prvním pasažérem ve voze AirCar. Jarre pak zkušenost z letu přirovnal k románům Julese Verna, a žasnul nad futuristickým zážitkem, který mu technologie vyvinutá společností Klein Vision dokázala zprostředkovat na vlastní kůži. Celá akce má pak přesah i za hranice společnosti, a má upozornit především na připravovaný festival vědy a umění STARMUS, který se koná od 12. do 17. května v Bratislavě. Kromě Jarreho zde vystoupí mimo jiné i Sir Brian May ze skupiny Queen, který je aktivně působícím vědcem v oblasti astrofyziky.
Létající auto čeká k plošnému užívání ještě dlouhá cesta
Hlavní překážkou v komerční výrobě vozů typu AirCar je kromě zvládnutí samotné technologie i legislativa. Soukromá létající auta by vyžadovaly vybudování nové infrastruktury, včetně přistávacích drah a regulujících orgánů vydávajících povolení k letu. U řidičů by pak byla nezbytná prohlídka od leteckého lékaře či licence mechanika. Problém také nastává v pojištění těchto vozů. Společnost Klein Vision zatím disponuje patřičnými povoleními pouze na území Slovenska, a zatím není zřejmé, kdy tuto iniciativu podpoří i další země. Je ale možné, že nedávno uzavřená dohoda s Čínou pomůže tento administrativní kolotoč nastartovat, a létající auta tak přestanou být pouhou hudbou budoucnosti tvořenou velikány jako je například Jean-Michel Jarre.