KOMENTÁŘ: Facebook už na koberečku byl, teď jsou na řadě další

Soukromí, soukromí, soukromí. Mantra, kterou měli internetoví uživatelé říkat neustále dokola už dávno, přichází na řadu až v posledních měsících. Obzvláště ožehavá je pro technologické giganty situace v USA a v Evropě.

Kauza Facebooku a Cambridge Analytica se médii protřásala až neobvykle dlouhou dobu. Kromě všeobecné známosti Facebooku – dvě miliardy aktivních uživatelů nejsou zrovna málo – roli hraje také přístup vlád, neziskových organizací a uživatelů samotných ke svému soukromí a jeho následnému zpeněžování.

Nejde ani tak o to, že by se více uživatelů bálo zneužití dat nebo jejich poskytování třetím stranám, tomu prozatím statistiky nenasvědčují. Spíše se zdá, že si jsou vědomi toho, že se něco takového může stát a hledají možnosti, jak se tomu bránit.

Zdaleka nejvýraznější překážkou pro sociální sítě a další digitální entity jsou však státy. Což o to, specifický a chráněný trh Číny, blokování velké části internetu v Saudské Arábii a podobně jsou jistě Googlu a dalším proti srsti, nicméně pro jejich pověst a finanční příjmy to nepředstavuje až takovou hrozbu.

GDPR a Kongres jsou noční můrou

Horší to mají s USA a EU. Zatímco Spojené státy si předvolaly Google kvůli aféře s Gmailem, problémy Facebooku už jsou sice pryč, ale stále v živé paměti. Pro giganty je to především rána pro jejich reputaci, protože cokoliv zašustí kolem ožehavé americké politiky je nepotěší; byť se zdá, že Facebook z problémů vyšel s hlavou vztyčenou a bez většího úbytku uživatelů. Dopis kongresmanů se navíc týká i Applu, který pravděpodobně bude rovněž nucen na vznesená obvinění reagovat.

Evropa je zase problematická z hlediska GDPR. Velmi vysoké nároky na ochranu osobních údajů nejsou pro zahraniční ani EU servery legrace (některé americké zpravodajské servery kupříkladu stále odmítají poskytnout uživatelům z Evropy přístup k online zprávám vlivem obav z vysokých pokut).

Co však internetové giganty trápí nejvíce je potenciální snížení zisků. Profitabilita cílených reklam a dalších prostředků financování se dlouhodobě snižuje a zdá se, že situace lepší nebude. Pravda, AdBlock a další služby nemají až tak masivní osvojení, které navíc vzrůstá jen pomalu; jenže ty fungují jen proti určitým druhům reklam a některé služby odmítají uživatele pustit na své stránky při jejich aktivaci.

Nepůjde se však bránit v případě, že uživatelé budou požadovat mazání svých osobních dat nebo zakážou jejich sběr, což nyní v EU mohou. Právě byznys s prodejem osobních informací třetím stranám je významný a dosud běžně využívaný, ale to se mění – i to dokazuje aféra Facebooku a teď i Googlu.

Dá se předpokládat, že Googlem aféry s narušováním soukromí uživatelů ani zdaleka neskončí. Co ovšem nakonec ze všeho povyku vyplyne? Změní se něco, nebo jde jen o závan čerstvého vzduchu, který pomine tak rychle, jak přišel?

Komentáře

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré technologie IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Vytiskněte si třeba auto: Rychlý 3D tisk kovu představen

HP není první společností, která představilo průmyslovou 3D tiskárnu kovu –...

Yandex, Bing nebo Baidu: Google není jediný vyhledávač, Seznam je v Evropě unikát

Ačkoliv Google je v současnosti dominantní hráč v naprosté většině světa, není to...

Neznámí velikáni: Douglas C. Engelbart sestrojil první počítačovou myš na světě

Až do konce života zůstal skromným mužem; netoužil po slávě a...

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Boj proti dezinformacím vrcholí, cenzura se střetává se svobodou slova

Že je americká sociální síť Twitter aktivní ve válce proti trollům leckdy dost zvláštními metodami je dobře známo, avšak své...

Zavřít