Nejen mezi mladými lidmi po celém světě jsou při odesílání textových zpráv na Messengeru nebo v jiných komunikačních aplikacích stále populárnější zkratky. Podle nové studie britských a kanadských vědců však mnoho lidí považuje tento způsob komunikace za neupřímný a zvyšuje se šance, že příjemce zprávy neodpoví.
Populární je dnes psát zkratky jako „jj“, „njn“, „tjn“ a další. Ve světě mladí lidé místo how are you? (jak se máš?) napíšou „hru“ a místo i love you (miluji tě) „ily“. Tento způsob digitální komunikace je na vzestupu, mnoha lidem však zároveň vadí.
Zkratky mají lidé tendenci vnímat jako méně upřímné a odesilatel se s větší pravděpodobností nedočká odpovědi. „Tento negativní efekt vzniká, protože zkratky signalizují nižší úroveň úsilí ze strany odesilatele,“ napsali vědci.
„Ačkoli mohou zkratky ušetřit čas a námahu, náš výzkum naznačuje, že mohou bránit efektivní komunikaci a negativně ovlivňovat mezilidské vztahy a vnímání mezi lidmi,“ cituje výzkumníky ze Stanfordské a z Torontské univerzity list The Guardian.
Vědci své závěry zveřejnili v časopisu Journal of Experimental Psychology a došli k nim analýzou zpráv od více než 5 000 lidí. Sami pak oslovili dobrovolníky, kteří hodnotili zprávy se zkratkami a bez zkratek a pravděpodobnost vlastní reakce.
Tak snadné to není
Pokud lidé dostali zprávu plnou zkratek, měli tendenci odpovídat stručněji, ukázal další experiment. „Naše zjištění odrážejí literaturu, která naznačuje, že lidé oceňují kvalitu konverzace a preferují zprávy, které vyjadřují osobní spojení,“ píšou autoři práce.
Ne každý však s výzkumem souhlasí. Psycholožka Linda Kayeová z britské Edge Hill University upozornila, že příjemci zpráv jejich odesilatele zřejmě dobře znají, během komunikace jsou v obraze a znají všechny kontexty.
Psycholog Christopher Hand z Glasgowské univerzity se k tomu vyjádřil takto: „Hodně záleží na osobním vztahu mezi odesilatelem a příjemcem a na tom, jestli tito lidé používají zkratky nebo ne.“ Podle něj vědci zapomněli na kontext.
„Pospíchají? Používají tyto zkratky, aby se vyhnuli použití tabuizovaného slova?“ nadhodil odborník. „Lidé si pravděpodobně vyberou svůj styl komunikace v závislosti na tom, s kým vedou konverzaci, proč ji vedou a zda je osobní, profesionální, romantická či agresivní.“