Pokročilá technologie umožňuje nákup bez zdržování u pokladny. Zákazníci obchodů Amazon Fresh jen nainstalovali aplikaci a prošli brankou – kamerový systém s umělou inteligencí je poznal, sledoval a spároval s nákupem při odchodu. Žádné fronty, žádné placení na místě – vše se automaticky strhlo z jejich karty. Vize nakupování jako vystřižená ze sci-fi filmu.
Realita se však ukázala být trochu složitější. Systém „Just Walk Out“ používal software pro rozpoznávání předmětů a identifikaci zákazníků, ten ale nebyl tak dokonalý, jak se předpokládalo. Klíčovou roli při zpracování nákupů hrál proces nazývaný „labeling“. Přes 1000 lidí v Indii ručně kontrolovalo a opravovalo výstupy umělé inteligence tím, že označovali (labelovali) objekty na videozáznamech z obchodů, čímž AI pomáhali s dalším učením a zlepšováním se.
Lidé pomáhali AI s učením, občas ale museli nákup vyhodnotit sami
Cílem bylo dostat se na maximálně 50 chyb na 1 000 nákupů. Výsledek? Podle interních zdrojů vyžadovalo ještě v roce 2022 přes 700 z 1 000 transakcí lidský zásah a opravu. Místo bezobslužného samoobslužného nákupu tak měla firma Amazon v záloze armádu dělníků v Indii, kteří pomáhali opravovat vysokou chybovost.
Amazon s tímto tvrzením nicméně nesouhlasí. „Primárním úkolem našich spolupracovníků v oblasti strojového učení je anotování obrazů videa (tzv. labeling), které je nezbytné pro neustálé zlepšování základního modelu pohánějícího strojové učení,“ uvedl mluvčí společnosti Amazon pro Gizmodo. Mluvčí nicméně připustil, že tito spolupracovníci zároveň ověřují blíže nespecifikovanou „malou část“ nákupů, kdy AI nedokáže správně vyhodnotit chování zákazníka v obchodě.
Just Walk Out fungoval roky, zatím se Amazonu nevyplatil
Nešlo přitom o nějaký krátkodobý experiment. Systém Just Walk Out fungoval v desítkách obchodů Amazon Fresh od roku 2016. Nakonec se však ukázal být příliš náročný na provoz a nedosahoval zamýšlené úrovně automatizace. Amazon se rozhodl tuto technologii upozadit a vrátit se ke konvenčnějším samoobslužným pokladnám a nákupním vozíkům s chytrými čtečkami čárových kódů. V Česku tuto technologii už řadu let provozuje např. Globus. Technologie Just Walk Out zůstane přítomná jen v malé části obchodů.
Případová studie ukazuje, že přes veškeré pokroky stále není snadné s využitím AI plně automatizovat složité procesy. A to ani u něčeho tak běžného, jako je vyhodnocení nákupu v obchodě. Lidský prvek zatím nelze zcela eliminovat, o čemž se přesvědčil i technologický gigant Amazon s obrovskými zdroji.
Obchod bez pokladních můžete vyzkoušet i v ČR. Jaké jsou naše zkušenosti si můžete přečíst v článku: Nákup kdykoliv, bez pokladních a skenování kódů. To je Round the clock
Zdroje: The Information
Stejné obchůdky má v Polsku Žabka. Prodejny Žabka nano. Že by to v Žabce fungovalo a v takovém technologickém gigantu, jako je Amazon, ne?