Green screen dosud zลฏstรกvรก standardem na mnohรฝch mรญstech โ vย televiznรญch studiรญch, ve filmech, pลi fotografii, vลกude, kde je potลeba dosadit postavy do mรญst, kde se nemohou nachรกzet.
Technologie vลกak mรก svรฉ nevรฝhody. Nรกroฤnรก postprodukce se mลฏลพe prodraลพit, a vลพdy je problรฉm sladit pohyb hercลฏ s tรญm, aby pozadรญ stรกle vypadalo realisticky, nejideรกlnฤji se takzvanรฉ klรญฤovacรญ pozadรญ vyuลพรญvรก pro scรฉny, kde nenรญ tลeba ลeลกit ลพรกdnรฉ dynamickรฉ pohyby.
Technologickรฝ pokrok vลกak umoลพลuje green screen postupnฤ nahrazovat jinรฝmi technologiemi. Nejlepลกรญm pลรญkladem toho je Mandalorian. Show Disney ze svฤta Star Wars vyuลพรญvรก obลรญ LED displeje, na kterรฝch se promรญtajรญ pozadรญ, kterรฉ tvลฏrci potลebujรญ. Jak? Jsou pลedvytvoลenรฉ vย neฤekanรฉm nรกstroji โ Unreal Enginu, jednom zย nejฤastฤji vyuลพรญvanรฝch videohernรญch enginลฏ, kterรฝ pohรกnรญ vลกe od indie her po AAA tituly.

Klasika klasik. Zdroj: Pixabay
Letitou technologii nahradรญ jinรก โ avลกak masivnฤ vylepลกenรก
I sami herci tato pozadรญ, na rozdรญl od green screenu, vidรญ โ jen tam nejsou, jsou rลฏznรฝmi zpลฏsoby umnฤ projektovanรก tak, aby pลi pohledu zย kamery pลฏsobila scรฉna zcela pลirozenฤ.
Mandalorian je jednou zย prvnรญch velkรฝch produkcรก, kterรก green screen nahradila LED panely, ale rozhodnฤ nebude poslednรญ. Technologie se osvฤdฤila, a je velmi pravdฤpodobnรฉ, ลพe brzy green screen (a blue screen) nahradรญ ve vฤtลกinฤ velkรฝch produkcรญ.
Proฤ? Pro herce je hranรญ daleko snazลกรญ, kdyลพ vidรญ svรฉ okolรญ, osvฤtlenรญ se dฤlรก snadnฤji a vypadรก lรฉpe, a dokonce mลฏลพe i uspoลit finanฤnรญ prostลedky, byลฅ to pลijde spรญลกe aลพ sย dalลกรญm rozvojem vyuลพitรญ LED displejลฏ ve filmaลinฤ.
O novou technologii vลกehovลกudy zato nejde. Pouลพรญvala se tลeba uลพ v nejstarลกรญch Bondovkรกch, konkrรฉtnฤ v Dr. No pลi scรฉnฤ v automobilu. Tehdy ale byl v podstatฤ stejnรฝ princip vรฝraznฤ limitovanฤjลกรญ, neลกlo tลeba zmฤnit รบhel kamery; obraz se nemohl pohybovat.
Pomocรญ Unreal Enginu jsou ale tvลฏrci schopni vytvoลit fotorealistickรก 3D pozadรญ, kterรก se pohybujรญ a mฤnรญ tak, aby na kameลe vypadaly realisticky a nenaruลกovalo to imerzi โ kdyลพ se kamera pohne a zmฤnรญ รบhel, pozadรญ udฤlรก pลesnฤ to samรฉ. Motion-tracking u kamer tak mลฏลพe zลฏstat zachovรกn, a parallax efekt uลพ zajistรญ pลirozenost scรฉny.
Po Mandalorianovi budou nรกsledovat dalลกรญ, a je klidnฤ moลพnรฉ, ลพe za takovรฝch 5, 10 let uลพ se bez green screenu obejde vฤtลกina velkรฝch produkcรญ.