Kvalitativní vs. kvantitativní analytika aneb proč je důležité mít obojí

Kvalita a kvantita jsou dvě strany jedné mince. Český trh si teprve začíná uvědomovat, že k pochopení potřeb zákazníků bude potřebovat něco víc, než jen data z Google Analytics. V komentáři pro inSmart.cz na to upozorňuje Ondřej Machek, CTO brněnské společnosti Smartlook, stojící za stejnojmenným softwarem, schopným pořizovat nahrávky chování uživatelů na webových stránkách a v mobilních aplikacích.

***

Jeden úhel pohledu nestačí. Jednoduše to nestačí k odhadnutí potřeb a zvyků uživatelů a klientů. Všichni přece chceme používat aplikaci, platformu nebo službu, aby spolehlivě fungovala a odsýpala. Pokud někde něco dře, jdeme většinou pryč a hledáme jinde. Proto je pro provozovatele služeb, výrobce či vývojáře naprosto stěžejní vědět, proč se tak děje, a umět správně zasáhnout. A především mít celistvou představu o situaci. Někde už to vědí, ale Česko opět trochu zaspalo.

Vyvinuté světové trhy jsou ty, které vědí, o čem je řeč. Ve Spojených státech kombinují rozličné analytické nástroje pro maximální úspěch produktu a chápou, že jde v určitém ohledu o velkou konkurenční výhodu v boji o zákazníky. Tady u nás jsme na tom zatím o něco hůře. Stále nám totiž nedochází, že pro vytvoření co nejlepšího obrázku o problému a nalezení správného východiska nestačí jeden úhel pohledu.

Kvalita vs. kvantita: dvě strany jedné mince

Na českém technologickém trhu je totiž dnes situace dost odlišná. Kvantitativní analytiku používá většina firem. Například Google Analytics a další nástroje podobného rázu, které nám umí povědět, o jaký problém jde. Některé firmy v průběhu let přidaly další nástroje, stále se však točíme v okruhu „co je problém“, nikoli „proč problém nastal“. Jedná se o velmi jednostranný pohled.

Obrázek: Kvalitativní vs. kvantitativní analytika aneb proč je důležité mít obojí

Kvantitativní analytické nástroje nabízí jen částečný pohled na chování uživatelů. Foto: Unsplash

Představte si například zjištění, že přes 50 % lidí na vašem e-shopu odchází ještě před dokončením nákupu, nebo že při slevové akci si landing page prohlédlo dokonce méně lidí než v obyčejné dny. Potíž je v tom, že kvantitativní analytika nedokáže říci, proč se tak děje. Většina firem tak má jen poloviční data o problému a nedokáže jej smysluplně vyřešit. Jednoduše nemá dostatek relevantních informací.

Vyspělejší technologické trhy vědí, že pro docílení nejlepších výsledků je třeba kvantitativní analytické nástroje kombinovat s kvalitativními. Ty se totiž nezabývají tím, o jaký problém se jedná, ale ukazují, proč problém vznikl a kde přesně se nachází. Kvalitativní nástroje jdou na úroveň konkrétních uživatelů, ukazují jejich pohyb na webu, v mobilních aplikacích a platformách a umožňují lépe pochopit způsob jejich myšlení. K agregovaným datům, která poukazují na problém, se díky tomu přidává také konkrétní místo a čas, kde k problému došlo. Občas může i špatně umístěné tlačítko na webu nadělat velké potíže – a právě kvalitativní analýza umožní si toho všimnout.

Komplexní nástroje šetří čas i peníze

Právě kombinací kvalitativní a kvantitativní analytiky tak lze ve výsledku dosáhnout perfektního přehledu a pochopit, co se stalo. A tím i pochopit, jak problém vyřešit. Dalším častým problémem je omezení analýzy na jednu platformu. Pokud je produkt funkční například na mobilních operačních systémech Android a iOS, stále je třeba provést analýzu na všech platformách. Vývojáři tak ovšem často učiní pouze na jednom systému a tím sníží šance na vyřešení potenciálního problému. Pokud k tomu přidáte ještě webové rozhraní, situace je rázem ještě nepřehlednější.

Naprosto klíčové je tedy v současné době ukázat lidem, markeťákům, produkťákům a dalším, že jejich produkt může fungovat mnohem lépe a efektivněji, pokud využijí jednoduchý, a přesto komplexní nástroj – kvalitu i kvantitu. Důležitým krokem je také snaha co nejvíce zautomatizovat a sjednotit vše do jednoho celku. Analytický nástroj by se v zásadě měl stát virtuálním členem produktového týmu ukazujícím hned z několika úhlů na nedostatky, které firma jednoduše odstraní.

Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Znečištěný vzduch
Čistíte si doma vzduch? Co znamená PM 2.5 a jaký mohou mít nečistoty vliv na vaše zdraví?