Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Mozek se rád nechává rozptýlit. Může to být únavou, nádhernou krajinou, problémy všedního života… A lidé si přesto myslí, že jsou za volantem nenahraditelní, že právě oni jsou těmi, kdo na silnici dělají vše dobře a bez chyb. Přitom právě lidský faktor stojí za 90 % veškerých dopravních nehod. Nebylo by tedy lepší nechat řízení raději na technologiích, analyticky přesných a navíc téměř bezchybných? Vlastně bylo, ač se to někomu nemusí líbit.

Mnozí to zažívají každé ráno. Sotva se vzbudí, nasednou do automobilu a ztrácí desítky minut života. Nebo ještě hůře; přijdou svátky, víkend či období dovolených. Lidé se pak ve velkém vydávají na silnice. Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. Stačí pár chvilek nepozornosti, nepřehledný úsek cesty a přichází zmatky, nehody a nakonec z toho plynoucí zácpy. Nespočet řidičů a posádek jejich vozů takto za svůj život ztrácí tisíce hodin života, které by mohly trávit jinak. Účelněji, zdravěji a vlastně i veseleji…

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Autonomní automobily mohou být řešením většiny dopravních problémů. Vozidla plná senzorů řízená chytrými algoritmy a počítači dokáží monitorovat provoz kolem sebe a reagovat na něj mnohdy rychleji než člověk. Tyto automobily by v budoucnu mohly sloužit nejen k přepravě osob, ale plánuje se jejich nasazení v kamionové dopravě. Na vlastní technologii pracují velké automobilky, jako je Volvo, Volkswagen, BMW ale i technologické společnosti jako je Google či Tesla.

A přesto, když se mnohých zeptáte, řízení by se nevzdali. Ani kdyby měli garanci, že ušetří svůj drahocenný čas, budou v bezpečí a mohou se zaměřit na užitečnější aktivity. Řízení je jednoduše baví. Skutečně je argument, že nás něco baví, dostatečný pro to, abychom plýtvali časem a ohrožovali lidské životy?

Zlepšeme autonomní vozy: Čím dříve necháme řízení na strojích, tím lépe pro všechny

Nedávný incident, kdy autonomní vůz společnosti Uber usmrtil chodkyni vzbudil rozruch v médiích po celém světě. Rekonstrukce celé události již dokázala, že zareagovat na špatně viditelného chodce na úseku, kde neměl co dělat, bylo prakticky nemožné a nic by na tom nezměnil ani zkušený řidič za volantem. Ač byl tentokrát lidský faktor na druhé straně, byl to opět člověk, kdo zbytečně riskoval a doplatil na to.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Ozývají se hlasy, jak nesmyslným krokem je nechávat řízení na počítači a hrstce senzorů. Technologie by přeci nikdy nemohla překonat „bystrého a zkušeného“ člověka. Jenže, jak historie mnohokrát ukázala, stroje nás dokáží nahradit v překvapivě velkém počtu činností. Může chvíli trvat, než se technologie dostatečně zdokonalí, ale nakonec se člověku přinejmenším vyrovnají.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Již nyní dokáží autonomní vozy řídit skrze rušná města i přecpané dálnice. Největší překážkou je vysoká cena technologie, ale nakonec i ta bude postupně klesat. Jednoho dne se tak s velkou pravděpodobností dočkáme stavu, kdy budou automobily bez řidiče brázdit naše silnice a podivný bude ten, kdo bude své auto řídit sám. Mohou to být desítky let, ale pokud si klademe za cíl udělat dopravu rychlejší a bezpečnější, je tento krok nevyhnutelný.

Volant zůstane zachován: Kdo chce řídit sám, bude si muset připlatit na pojištění

Autonomní doprava přináší nové výzvy a rizika. Odstranit volant úplně si zatím výrobci netroufají (někteří jej dokonce vrací kvůli nedůvěře uživatelů) a dokud nebude technologie na dostatečné úrovni, jedná se nepochybně o správný krok. Dokonce dává smysl, aby tento prvek zůstal do budoucna zachován. Autonomnímu vozu budete zatím těžko vysvětlovat, jak se má chovat v podzemních garážích, na neoznačených polních cestách apod. To jsou místa, kde lidský řidič bude ještě nějakou dobu dominovat.

Jakmile se ale dostanete na běžné silnice a dálnice, není zde jediný důvod, proč by měl zůstat za volantem člověk. Onen člověk, který se snadno nechá rozptýlit a mnohdy dostal oprávnění bez prokázání dostatku řidičského umu. Plynulosti dopravy lidský element škodí a bezpečnosti stejně tak. Dálnice by neměla být závodištěm, kde agresivní majitelé silných vozů manévrují mezi ostatními.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

V momentu, kdy budou stroje řídit, se nemusíme bát vzniku dopravní zácpy. Nebudou nesmyslně brzdit kde nemají a „kochat“ se nehodami u krajnice. Naopak, díky schopnosti plynule reagovat na provoz, by nemělo k zácpám prakticky docházet. A těžit z této plynulosti budou nakonec všichni, i naše ekonomika.

Kdo bude chtít řídit sám, bude tak moci nadále učinit. Zajímavým řešením jak vykompenzovat riziko je vědomé přijetí rizika a vyšší poplatek na pojistném, nebo spoluúčast v případě nehody.

Že vás řízení baví? Užijte si několik posledních desetiletí, dokud je to na silnicích legální

Statistiky uvádějí, že přibližně 90 % dopravních nehod je způsobeno chybou řidiče, nebo kombinací jiného faktoru a lidského pochybení. Poměrně vysoké číslo na to, abychom jej přehlíželi. Stále se mluví o zvyšování bezpečnosti automobilů, kdy vydrží větší nárazy a mají lepší deformační zóny. Co kdyby ale jednoduše téměř nebouraly?

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

A pak je tu čas. Artikl, kterého každý máme jen omezené množství. Řidiči v Praze tráví podle průzkumu z roku 2016 každý rok v průměru 114 hodin (více jak 4 dny!) v zácpách, v Brně 101 a v Ostravě je to kolem 66 hodin.  Prakticky tak většina řidičů z velkých měst prosedí přibližně 3 dny z každého roku v zácpě. V místě, které většině z nás na spokojenosti nepřidává a odpočívat se v něm příliš nedá. Celé dny volného času jsou luxus, který si mnozí kvůli vytíženosti nedopřejí. Stát v zácpě jim ale nevadí. Na otázku, proč by nenechali řízení na počítači, jednoduše odpoví „Protože mě to baví.“

Chceme-li si hrát, chceme-li se bavit, existuje spousta jiných způsobů. Takových, kdy oblíbenou hazardní hrou jménem „řízení“ nedržíte v hrsti životy své, ani svého okolí. A proto neberme nástup autonomních automobilů jako hrozbu. Každá technologie má svá rizika a výzvy, se kterými se musí vypořádat. Kolikrát musela letadla spadnout, aby se dostala na dnešní úroveň bezpečnosti? Mnohokrát, ale i díky tomu zde máme dopravní prostředky se statisticky nejnižší úmrtností. A tomuto stavu by se, doufejme, jednou mohla přiblížit i automobilová doprava – právě díky automobilům, v nichž nebude řidičem člověk, ale chytré technologie.

Jak vznikají dopravní kolony a jaké je jejich řešení?

Nehody podle zavinění

Následující tabulka ukazuje nejčastější viníky nehod na českých silnicích za rok 2015. Celý přehled nehodovosti naleznete na stránkách Policie ČR [PDF].

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tyto funkce Xiaomi 15 se vám na dovolené budou opravdu hodit
Amazon buduje konkurenci pro Starlink. Na oběžnou dráhu míří přes 3 200 satelitů
Obrázek: OMV a PRE v Česku postaví 113 ultrarychlých dobíjecích stanic s výkonem 300-400 kW
OMV a PRE v Česku postaví 113 ultrarychlých dobíjecích stanic s výkonem 300-400 kW
Obrázek: Televizi velkou přes celou stěnu už koupíte za 17 000 korun: TV od Xiaomi lákají na velikost i lákavé slevy
Televizi velkou přes celou stěnu už koupíte za 17 000 korun: TV od Xiaomi lákají na velikost i lákavé slevy
Trenér na zápěstí rozhýbe i lenochy. Jak běhat a cvičit s chytrými hodinkami Huawei Watch Fit 4?
Konec tajemství u telefonů: Energetické štítky odhalí vše o výdrži, opravitelnosti i odolnosti. Nebo ne?
Koupili jste si počítač od ASUSu? Nezapomeňte na registraci, získáte slevy, hry zdarma i rychlou podporu
Huawei Watch FIT 4 fungují s iPhonem. Stojí o polovinu méně než Apple Watch a v řadě ohledů jsou dokonce lepší