Podle prestižních amerických zpravodajských serverů, mezi něž patří jména typu The New York Times nebo Fortune, proběhla manipulace voličů u prezidentských voleb Spojených států.
Způsob ovlivňování voleb však byl výrazně nenápadnější, než si mnozí myslí, k žádnému přímému kupčení hlasů, nebo ještě hůře zneužití technologické zranitelnosti, nedošlo. Do repertoáru údajně ruské „Internet Research Agency“ patří subtilnější metody ovlivňování, například sociální inženýrství.
Manipulátoři dostali své příspěvky ke 126 milionům lidí
Podle dokumentů, která Facebook předal americkému kongresu, se příspěvky trollů a manipulátorů dostaly k více než 126 milionům uživatelů ze Spojených států; a to ani nemluvě o dalších 131 000 tisících zprávách na Twitteru a 1 100 YouTube videí.
Původní zprávy Facebooku mluvily o 3 000 lživých nebo nepravdivých reklam, dostat se měly k 10 milionům Američanů. Kampaň měla primárně občany rozdělit. Pondělí aktualizovaná zpráva Facebooku navíc poukazuje na 80 000 různých kusů obsahu (videa, fotografie, texty), které se přímo dostaly k 29 milionům lidí, kteří je pak šířili dál k dalším desítkám milionů.
Manipulátorský obsah se nevyhnul ani Instagramu, vlastněného Facebookem. Firma se dle Timesů zmiňuje o 120 000 příspěvcích s „Ruským původem“.
Život na sociální síti je život v bublině – vidíme, co vidět chceme, obklopujeme se lidmi, kteří nám jsou názorově podobní.
Problémový je i samotný objem dat, který Internet Research Agency do světa vypouští; Twitter zablokoval více než 2 700 účtů spřízněných s pochybnou „agenturou“ – a to pouze mezi zářím a listopadem 2016. Server též identifikoval dalších 36 000 na Rusko napojených účtů, které vypustily do oběhu přes 1,4 milionu tweetů.
Google ve stejném období deaktivoval 18 podvodných YouTube kanálů, které jsou dle Fortune „pravděpodobně také prací ruských agentů“. Jak však server podotýká, neexistuje žádný přímý důkaz, že by publikovaná videa mířila specificky na obyvatele USA; měla navíc poměrně nízký počet shlédnutí.
Nejzajímavější je škála, jakou dezinformační kampaň nabrala – její masivní dosah je nepopiratelný.
Má v tom prsty Rusko? Ponechme vyšetřováním profesionálům a tajným službám
Opatrnější bych, být takovým gigantem jako je Facebook nebo Google, byl v cíleném osočování Ruska. Putinův stát může nepochybně být s volbou amerického prezidenta spokojen, ovšem ovlivňování voličů je velice silné obvinění, za nímž musí stát nepopiratelné důkazy. Že dezinformační síly pocházely z Ruska nebo rusky mluvících států je pravděpodobné, ovšem vazby na stát samotný jsou nejasné.
Automatické ukazování na viníka, kterého ale nemůžeme s jistotou znát, je totiž opět jen jiná forma dezinformace, nebo minimálně neznalosti, která s manipulací úzce souvisí. V pondělí ovšem americká FBI poukázala na jisté spojitosti mezi kampaní Donalda Trumpa a vládou Ruské federace. Výsledky bude zajímavé sledovat.
Neznámá je míra, s jakou mohla dezinformační kampaň zafungovat; sociální sítě vytváří sociální bubliny, v nichž lidé vidí ten obsah, který vidět chtějí. Názory lidí obvykle pouze posilují, ne naopak.
Případ takto sofistikované manipulace však není omezen pouze na Spojené státy, je zde pouze nejvýraznější. Dezinformační kampaně provází volby v demokratických státech po celém světě a jediným efektivním způsobem obrany je informovanost, vzdělání a zdravá míra skepse k obdrženým informacím.