Oculus – dnes součást Meta (v zásadě Facebooku) – zřejmě plánuje vícero headsetů, než dávaly starší informace najevo.
Server The Information přinesl informace od několika zdrojů blízkých VR oddělení Meta (Independent se rovněž odvolává na bývalého zaměstnance), a popsal plánované vydání až 4 různých headsetů do roku 2024.
Jako první na cestě je Project Cambria. Bezdrátový stand-alone headset má být výkonnější než současné Quest headsety, ale má také stát více než dvojnásobek Questu 2. The Information mluví především o výrazně lepší kvalitě obrazu (zřejmě díky vyššímu rozlišení), což by rozhodně zvýšilo možnosti využití headsetu.
Vyšší výkon, lepší kvalita, ale bude to stačit?
Přesto samozřejmě nepůjde o herní počítač. Headsety musí být lehké, jinak se nedají nosit na hlavě, a jejich rozměry snesitelné. Výkon stále připomene spíš slabší laptop, což naopak omezí rozsah možných aplikací.
Bezdrátové headsety tímto problémem trpí dlouhodobě. Náročnější hry jako Half-Life: Alyx rozjedete jen na PC, a headset stejně musíte k počítači připojit kabelem. Plus, headsety určené pro připojení k PC bývají pohodlnější na hlavě – což nelze podceňovat, neboť třeba o Questu 2 je váha a „žhavení“ hardwaru znát docela rychle, oproti třeba postaršímu Rift S.
Další novinkou má být full-color funkce Passthrough. Když se s headsetem přiblížíte k místu, které je mimo označenou oblast, kde se pohybujete, tak se vám pohled přepne do černobílého vidění reálného světa skrze kamerky na headsetu. Dosud byla funkce pouze černobílá, na novém headsetu má být barevná.
Ovládání aplikací myšlenkami?
Snímače mají dále být schopny sledovat pohyb očí a výraz obličeje pro tvorbu kvalitnějšího a realističtějšího virtuálního avatara uživatele.
Druhé dva headsety mají podle informací The Information jít do prodeje už v roce 2023, respektive 2024. Podrobnosti známé nejsou.
Kromě toho Meta plánuje AR brýle Nazare a Hypernova a náramek, který využívá elektromyografii (EMG). Velmi zjednodušeně řečeno by mohl teoreticky umožnit ovládat část produktů – jako právě AR brýle – skrze naznačené pohyby (nervové biosignály). Stále jde však o velmi experimentální technologii. Meta koupila společnost, která se technologií zabývá, v roce 2019, tyto produkty však nelze očekávat minimálně před rokem 2024.
Plnohodnotné ovládání aplikací skrze neuronové signály ale rozhodně neočekávejte. Teoreticky to určitě možné je, ale takto pokročilá technologie vyžaduje ještě roky na zdokonalení.
Zdroj: The Information, Independent