Na e-SALONu jsme měli možnost prohlédnout si fascinující novinku ze světa městské elektromobility – italské vozítko Microlino Lite. Roztomilý elektromobil, který na první pohled připomíná zmenšeninu legendárního BMW Isetta z 50. let, vykouzlil úsměv na tváři snad každému kolemjdoucímu. A není divu – jeho netradiční design s čelním vstupem místo klasických bočních dveří působí jako vystřižený z animovaného filmu.
Když jsem poprvé spatřil Microlino Lite naživo, nemohl jsem se ubránit dojmu, že se dívám na zvětšenou hračku. Ale nenechte se mýlit – tohle je plnohodnotné městské vozítko kategorie L6e, které mohou v některých evropských zemích řídit už 14letí teenageři. V ČR je hranice stanovena na 15 let, a to pouze s řidičákem skupiny AM na moped.
Jak se do toho proboha leze?
Nastupování do vozítka je kapitola sama o sobě. Celá přední část vozu se otevírá podobně jako dvířka lednice. Zní a vypadá to neprakticky, ale vytváří to poměrně velký vstupní prostor, který by jinak na boku prostě k dispozici nebyl. Po chvíli zvykání zjistíte, že je to vzhledem ke konstrukci vozítka vlastně docela praktické řešení. Díky rozměrům tak můžete parkovat kolmo k chodníku a vystupovat z auta rovnou na něj.
Interiér je malý, ale zároveň překvapivě prostorný. Zní to jako protimluv? Dva dospělí se zde usadí. Velký komfort každopádně nečekejte. Volant je před řidičem napevno a po jeho pravé straně je tedy více místa a právě tudy posádka nastupuje i vystupuje. Dvojice chlapíků, která seděla uvnitř vozítka přede mnou, vypadala komicky. Rameno na rameno, ale vešli se. Je to bezpečné? Ve srovnání s většími vozidly spíše ne… Ve srovnání s jednostopými vozidly naopak ano. Sedadla jsou jednoduchá (lze si připlatit za upgrade), ale pohodlná, a před sebou najdete minimalistickou přístrojovou desku s malým digitálním displejem. Všechno působí účelně. Cílem je sednout a jet. Žádné velké vychytávky, žádný extrémní výkon. Prostě malé přibližovadlo pro teenagery.
Stádo poníků pod kapotou
Microlino Lite je osazeno elektrickým motorem o výkonu 12 koní (8,9 kW), který umožňuje maximální rychlost 45 km/h. Na výběr máte ze dvou variant baterií – 5,5 kWh nebo 11 kWh, které nabídnou dojezd 93, respektive 180 kilometrů. Nabíjení menší baterie na 80 % zabere dvě hodiny, větší pak čtyři hodiny. Žádné rychlejší nabíjení zde nečekejte.
K dispozici jsou u Lite verze pouze dvě barevná provedení – Venice Blue (modrá) a Berlin Anthracite (šedá), obě s charakteristickými oranžovými detaily. Designéři odvedli dobrou práci, auta si z vícero důvodů všimne úplně každý.
Cena jako kámen úrazu
A teď k té méně příjemné části – ceně. Zatímco běžné Microlino startuje na částce 500 000 Kč a nabídne dojezd kolem 180 km, verze Lite vyjde na 450 000 Kč a dojede 93 km. Stadardní verze navíc dokáže jet až 90 km/h. Horší je fakt, že pokud chcete otevírací střechu a lepší interiér či barvu, zaplatíte další desítky tisíc navíc. Bavíme se tedy o částce, která je na městské vozítko této kategorie astronomická. Kdyby se cena pohybovala do 200 000 Kč, tak nějak bychom si ji dokázali obhájit. Takto bohužel ne.
Microlino Lite je fascinující. Je roztomilé, praktické a zábavné. Jeho největší předností je schopnost vyvolat úsměv na tváři každého, kdo ho spatří. Bohužel, současná cenovka staví toto vozítko do pozice luxusního doplňku pro nadšence spíše než praktického řešení městské dopravy pro širokou veřejnost.
Pokud by se výrobci podařilo snížit cenu na konkurenceschopnou úroveň, mohlo by Microlino Lite představovat zajímavou alternativu k tradičním skútrům nebo malým městským autům. Do té doby zůstane především roztomilou kuriozitou, která bude budit pozornost všude, kde se objeví.
Zdroj: Redakce inSmart.cz, eSALON