Jste nervózní, naštvaní či vystrašení? Telefony nám kazí náladu, potvrdila studie

Chytré telefony by měly naše životy dělat produktivnějšími a zjednodušovat je. Jak ale dokazuje studie britských vědců, každá třetí notifikace v našich mobilních zařízeních nám dokáže pokazit náladu. Co s tím dělat?

U testovací skupiny uživatelů vědci sbírali po dobu 5 týdnů informace o notifikacích, které uživatelům na chytrých zařízeních vyskočily. Vedle toho vědci několikrát denně zjišťovali, jaký vliv měla daná upozornění na náladu testované skupiny. A jaký byl výsledek?

Z více jak půl milionu notifikací zapůsobilo na testované subjekty 32 % negativně. Projevovaly se především nežádoucí emoce, jako je nervozita, naštvanost, strach či stud.

Nejvíce běžného uživatele rozhodí aktualizace a e-maily z práce

Paradoxem je, že notifikace, za kterými nestála lidská aktivita (např. upozornění na dostupné aktualizace či dostupnost WiFi) měly nejhorší dopad na náladu testovaných subjekt§. Stejně tak mají na naši psychiku negativní dopady notifikace spojené s prací, ještě více potom v případě, když dorazí ve větším počtu naráz.

Obrázek: Jste nervózní, naštvaní či vystrašení? Telefony nám kazí náladu, potvrdila studie

Pokud tedy chcete snížit hladinu stresu způsobenou technologiemi, zkuste si povypínat upozornění na pracovní e-maily a další, s prací spojené aplikace. Vypnout upozornění dnes můžete snadno na všechny zprávy a události, které vás napadnou v nastavení svého chytrého telefonu.

Náladu vám zlepší zprávy od dobrých přátel

Není však pravdou, že by vás všechny zprávy a upozornění na ně stresovaly. Především upozornění na zprávy od dobrých přátel, dle vědců hlavně od těch, kteří vám dávají pocit, že patříte do určité sociální skupiny, působí na psychiku pozitivně.

Problémem digitálních upozornění i nadále zůstává, že si v jakýkoliv moment žádají naši pozornost,“ zmínil Dr. Eiman Kanjo z výzkumného týmu. Upozornění by měla zvýšit naše pohodlí, měli bychom se však zaměřit na zkoumání jejich dopadů na naše životy.

Vědci při výzkumu využili vlastní mobilní aplikaci, která monitorovala notifikace, jež byly uživatelům zobrazeny. Ze získaných dat bylo později snadné předpovědět, které upozornění bude mít na uživatele jaký dopad. V budoucnu bychom se tak mohli dočkat např. funkce, která by všechna negativní a nepotřebná upozornění vypnula a snížila tak naši roztěkanost.

Zdroj: Studie publikovaná na IEEE

Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W