Facebook má s virtuální realitou bohaté zkušenosti, i díky odkupu společnosti Oculus, jejíž headsety Rift a Quest patří mezi stálice současného VR trhu.
Koncept, který Facebook nyní představil, působí pohodlně ale prakticky, ale moc si nedovedu jeho nošení v praxi představit. Je důvod, proč jsou současné headsety tak velké – a tím důvodem jsou momentální technické limity technologie.
Facebook navíc netvrdí, že jde o AR brýle (rozšířená realita je tímto způsobem proveditelná) ale regulérní VR. Stručně řečeno, to mi nedává moc smysl. Jsou velmi tenké, tloušťka displeje nahrazujícího sklo je o něco měnší než 9 mm. Podle Facebooku mají brýle přirozený a relativně velký úhel pohledu, field of view má být srovnatelné s komerčními headsety.
Jsou brýle správná volba?
To se zkrátka nezdá realistické, a pokud, cena pravděpodobně nebude snesitelná.
Způsob přenosu obrazu do očí uživatele je jiná než u standardních headsetů a pracuje na principu holografické optiky. Právě tímto Facebook vysvětluje radikálně nižší váhu a rozměry. Standardní headsety pracují na relativně jednoduchém principu skleněných nebo plastových zahnutých refrakčních čoček; holografická optika, už dlouho známý princip, by teoreticky mohl dosáhnout obdobného 3D výsledku.
Facebook nijak nepopírá, že jde o proof of concept – nikoli reálný produkt, který hodlá masově vyrábět. Má jít o první krok k vývoji lehčích a praktičtějších VR zařízení, nicméně pochybnosti, zda zrovna brýle jsou správnou cestou kupředu, jsou na místě. Především proto, že celá řada potenciálních uživatelů už zkrátka brýle má, a skládat vícero brýlí na sebe nikdy pohodlné nebylo a ani nebude.
Okolo podobné technologie krouží celá spousta firem, mimo jiné Intel a Microsoft; zatím nikdo ale nedotáhl holografické VR do praktického, funkčního a cenově přijatelného celku, a tradiční způsob zobrazení 3D prostoru zatím vítězí.
Zdroj: Verge