Ray tracing neboli česky sledování paprsků: právě kolem této funkce se spustil největší poprask při oznámení nové série GPU od firmy Nvidia. Tato technologie totiž umožňuje vykreslit takovou grafiku, kterou už je místy opravdu obtížné rozlišit od skutečnosti.
Zrychlení a podporu funkce sledování paprsků oznámila Nvidia už na začátku roku, ale dosud neexistoval hardware, který by technologii podporoval. To se však nyní změnilo.
Ještě ke sledování paprsků: jde o způsob vykreslení světelných efektů, který výrazně zdokonaluje způsob, jakým např. počítačové hry světlo vyobrazují. Právě světelné efekty jsou noční můrou vývojářů a slabým místem i jinak graficky nádherných a realistických aplikací. Ačkoliv už se současnými technologiemi lze dosáhnout poměrně přesvědčivého světla, iluze zdaleka není dokonalá.
Sledování paprsků se samozřejmě v praxi již používá, ovšem pouze omezeně: u obrázků nebo některých vizuálních efektů ve filmu je to běžné, jsou také součástí leckterých profesionálních grafických programů. Jenže ve videohrách, které jsou nesmírně hardwarové náročné, se sledování paprsků prakticky nevyskytuje, současným technologiím by zkrátka nedostačoval výpočetní výkon. A právě to chce Nvidia do budoucna změnit, byť zatím nikoli přímo oznámenou sérií karet. Již brzy by však firma mohla grafické limity videoher posunout zase o stupeň dál.
Pro hlubší pochopení fungování sledování paprsků doporučujeme shlédnout následující video v angličtině, které se přímo zaobírá technologií v souvislosti s Nvidií:
Revoluce videoherní grafiky? Zatím ne, ale jde o klíčový krok
Ovšem zpět k novým grafickým kartám. Na konferenci SIGGRAPH oznámil generální ředitel Nvidie Jen Hsun Huang vznik osmé generace profesionálních GPU RTX, jejichž architekturu firma pojmenovala Turing. Nové GPU by měly být schopny utáhnout jak sledování paprsků, tak vylepšenou umělou inteligenci. Turingy zvládnout vykreslovat sledování paprsků 25x rychleji než současné Pascaly, a to díky dedikovaným procesorům, jejichž jediný účel bude počítat úhly, jakým světlo a zvuk dopadají na 3D objekty ve virtuálním prostředí.
Jde rovněž o první grafické karty, které podporují GDDR6 paměti Samsungu.
První implementace sledování paprsků samozřejmě nejsou mířeny přímo na hráče, ale na tvůrce videoher, na vývojáře a grafiky; nebo ještě častěji na ty, co vykreslují objekty ve filmech a na další profesionály v oboru.
Oznámenými kartami jsou Quadro RTX 5000, 6000 a 8000. Cenovky nejsou nízké: 2 300, 6 300 a 10 000 dolarů už pěkně podpálí peněženku; v korunách jde v přepočtu o přibližně 52 000, 143 000 a 227 000 korun.
Ukázka fungování sledování paprsků v Unreal enginu:
To je cena pro běžného spotřebitele těžko dosažitelná. V budoucnu se však dá předpokládat masivní zlevnění vývoje a výroby a až se za několik málo let GPU s podobnými specifikacemi dostanou i do rukou běžných smrtelníků, čekají hráče videoher krásné časy: protože realističtější grafiky už půjde dosáhnout jen velice těžko. Dalším krokem pak bude smíšení technologie sledování paprsků s (výpočetně ještě náročnější) radiozitou.
Obecně se oznámení nové generace spotřebitelských karet GeForce očekává během následujících týdnů a měsíců, a ty by teoreticky mohly v rozumné míře rovněž sledování paprsků podporovat; jen těžko však v takové míře, aby byl dopad skutečně revoluční.
Novinky Nvidie však vyvolaly oprávněné nadšení a pokud firma splní své sliby, máme se na co těšit.