Vejdete do obchodu, změní se hudba a reklamy na obrazovkách se přizpůsobí podle vašeho věku a pohlaví. Takto začínají vypadat první chytré obchody po celém světě. Jeden takový je k vidění i v ČR.
Vše však jde mnohem dál. Představte si, že se dostanete do prodejny elektra, kde jsou vystavené mobily, notebooky a další zařízení. Ještě, než projdete dveřmi, detekují kamery napojené do cloudu váš věk a pohlaví. Pokud jste k tomu v minulosti dali souhlas, může vás obchod rovnou identifikovat a obsluha dostane informaci, že si jakožto stálý zákazník jdete něco nakoupit a rovnou dostane informaci, co jste si v obchodě koupili v minulosti.
Zaměstnanec prodejny vám díky identifikaci může nabídnout ideální příslušenství a doplňky k produktům, které jste si zakoupili při minulých návštěvách. Sotva vkročíte, zná prodejce vaše preference, věk, historii návštěv nebo třeba náladu.
Microsoft ve své pražské centrále ukazuje koncept chytrého obchodu, který je prošpikovaný senzory a novými technologiemi. Hned u vstupu vás bezpečnostní kamery identifikují podle věku a pohlaví a danou informaci ukáží obsluze. Na tyto faktory je možné reagovat. „Jedna nejmenovaná společnost v Česku připravuje pobočku, která dle věku a pohlaví návštěvníků upraví osvětlení a změní hudbu tak, aby se tam zákazníci cítili co nejlépe,“ zmínil pro inSmart.cz produktový manažer Microsoftu, Robert Havránek.
Jakou máte náladu? Chytrý obchod ví všechno
Důležité jsou při nákupech emoce zákazníka, se kterým doposud pracoval málokdo. Systém je např. z výrazu a pohybů dotyčného schopný poznat, v jaké je náladě a podle toho vybrat vhodného pracovníka obsluhy. „Někteří zaměstnanci mohou být např. zdatnější v komunikaci se staršími zákazníky, než jejich kolegové. Je v zájmu všech, aby se vhodný zaměstnanec věnoval vhodnému klientovi,“ dodává Robert Havránek.
Jednotlivé produkty na pobočce jsou taktéž sledovány senzory (např. senzor detekující pohyb lidí a fronty, viz na fotografii výše) a kamerami. Pokud kamera u produktu spatří, že se mu věnujete delší dobu a projevujete u toho pozitivní emoce, může odeslat informaci nejen k obsluze, ale např. také spustit na obrazovce vedle produktu dodatečné informace či produktová videa. Podobně mohou posloužit jiné senzory, jako např. kabel proti krádeži u mobilních zařízení, který může detekovat, jak dlouho je vytažený a tím pádem jak dlouho zákazník zařízení zkoumá.
Během pár let budou chytré obchody všude kolem nás
Samotné senzory nejsou pro prodejce velkou investicí. Většina obchodů již nějaké senzory má, ať už se bavíme o bezpečnostních kamerách, teplotních čidlech či senzorech u vstupních dveří. Pak už stačí přidat několik senzorů dle přání obchodníka, propojit vše s cloudem a softwarem pro vizualizaci dat a obchodník může začít zlepšovat své služby a zvyšovat zisk (na obrázcích můžete vidět výstupy z dat připravené společností Adastra s využitím technologií Microsoft Azure a Power BI).
Získaná data jsou využita k optimalizaci umístění produktů na pobočce, zkrácení front a samozřejmě i pro zvýšení spokojenosti zákazníků, kteří tak budou v podobném obchodě raději utrácet. Během následujících 5 let bychom mohli podobné obchody postupně spatřit jako standard napříč celým trhem. Prvními zákazníky pravděpodobně budou banky, pobočky operátorů, showroomy a postupem času obchody všeho druhu. Pilotní obchody již vznikají. Až tak půjdete příště nakupovat a budete odcházet s úsměvem na tváři, možná za tím nebyl jen lidský faktor, ale i chytré technologie…
Amazon sází na strojové učení, do obchodu můžete klidně bez peněženky
Koncept chytrého obchodu testuje i Amazon. Internetový obchod buduje prodejny potravin bez pokladen a obsluhy. Jsou však doslova prošpikované senzory a kamerami, které v reálném čase sledují, co si jaký zákazník bere. Stačí se tedy zaregistrovat, propojit svůj účet s platební kartou a poté už jen vyrazit do obchodu klidně bez peněženky.
Technologie zatím trpí porodními bolestmi, kdy jí dělá problém pohyb většího počtu zákazníků naráz. Amazon však počítá, že během příštího roku otevře další pobočky, tentokrát již pro veřejnost. Zdá se, že chytré obchody jsou jedním z trendů budoucích let.