Tatra na veletrhu e-SALON ve své světové premiéře představila nový model Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. První, co nás ohromilo, byly její monumentální rozměry. Tento zeleno-bílý kolos představuje naprostou špičku v oblasti těžkých nákladních vozidel s hybridním pohonem. A nejde jen o velikost – pod kapotou tento český výtvor skrývá fascinující technická řešení.
Srdcem třetí generace vozu je kombinace tradičního vzduchem chlazeného osmiválce Tatra V8RE a výkonného elektromotoru Danfoss. Elektromotor má trvalý výkon 300 kW, a může krátkodobě vystoupat až na impozantních 500 kW. S točivým momentem 2400 Nm jde o skutečného siláka. Spalovací motor nezůstává pozadu – poskytuje výkon 300 kW a točivý moment 2100 Nm.
Co nás při prohlídce zaujalo, je variabilita pohonu. Vůz může jezdit čistě na elektřinu, pouze na spalovací motor, nebo využít kombinaci obou. Čistě na elektřinu ujede 70 km, což se nemusí zdát mnoho, ale pro městský provoz je to ve většině případů víc než dost. LTO akumulátor s kapacitou 89 kWh se dobíjí přes standardní CCS2 konektor výkonem 22 kW. Výhodou je jeho schopnost vydržet v extrémních teplotách a podmínkách. Nižší nabíjecí výkon je také záměrem – vůz se bude dobíjet v době, kdy není využíván.
Přehlídka inženýrského umu
Je fascinující, jak inženýři zvládli integrovat hybridní pohon do tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Sílu na kola přenáší sedmistupňová automatická převodovka Allison 4900, doplněná o sestupnou převodovku Tatra. Elektromotor může fungovat i jako generátor a v případě potřeby umí systém vyrábět z nafty elektřinu.
Propracovaný je i systém chlazení – měniče pracují při teplotě kolem 45 °C, motor při 65 °C. Ve srovnání s čistě spalovacím motorem je tepelná stopa vozidla v hybridním režimu výrazně nižší.
Tichý elektrický pohon najde využití hlavně v městských oblastech, kde ocení jeho bezemisní provoz, ale i v méně očekávaných oblastech. Nízká hlučnost a minimální tepelná stopa jsou vlastnosti, které ocení zejména složky integrovaného záchranného systému. Pro termokamery či zbraně s tepelným naváděním bude vůz mnohem hůře detekovatelný. Tatra tedy přemýšlí nad řadou možných využití včetně toho armádního.
Když kolem vozu procházíte (ještě v neděli můžete pražský e-SALON navštívit), uvědomíte si, že nejde o pouhý koncept – je to plně funkční stroj připravený na náročné testování v terénu. Praktické využití najde jak v civilním sektoru pro přepravu nákladů v městských zónách s emisními limity, tak ve speciálních aplikacích, kde je kladen důraz na tichý provoz a nízkou tepelnou stopu.
Systém pohonu e-Drive Hybrid není omezen pouze na jeden konkrétní model. Tatra plánuje jeho využití i v dalších variantách svých nákladních vozidel, včetně budoucí vodíkové verze.
Zdroj: e-Salon, Tatra