Ačkoli se to nezdá, je to konec úplně první spotřebitelské éry v historii VR headsetů. Oculus Rift S už je na většině míst vyprodaný a nové kusy se vyrábět nebudou.
Ani partneři už nebudou dostávat nové kusy Riftů. Oculus Rift S byl první VR headset, který jsem vlastnil, a přes jeho zjevné chyby to byl pěkný kousek, se kterým se dala užít spousta zábavy – dohrál jsem na něm třeba Half-Life: Alyx.
Facebook ale dobře ví, že zákazníci preferovali Quest, a obzvláště nový Quest 2. Ve chvíli, kdy jde stand-alone bezdrátový headset připojit k PC skrze Oculus Link – a opravdu to funguje – pak je něco takového lepšího.
Krátká doba na koupi ještě je, na Alze je kupříkladu napsáno skladem minimálně 15 kusů. Je ovšem otázkou, zda se vyplatí. Má totiž srovnatelnou či vyšší prodejní cenu než Oculus Quest 2.
Horká hlava, ale sluchátka drží
Oculus Quest 2 má své nevýhody. Po delším užívání může být nepříjemné, jak se hardware v něm zahřívá, a upevnění zezadu na hlavě není vymyšlené úplně dobře. Umožňuje však snadné nošení sluchátek, což je naopak bonus. Žádné headesty Oculusu však nejsou perfektní.
Je také dobře, že pro fungování propojení Questu s PC není potřeba kupovat proprietární USB-C to USB-C od Oculusu, ale lze použít jakýkoliv aktivní USB kabel. Link samotný je totiž enormně předražený. Jen pozor na délku, takové 3 metry jsou naprosté minimum.
Facebook už dříve (v září minulého roku) potvrdil, že nové headsety určené jen na připojení k počítači vyrábět nehodlá. Firem, které se tím zabývají, je daleko více, od HTC přes Valve lze najít skvělé headsety, které lépe využijí výkon moderního herního PC. Oculus však měl neobvyklou oblibu, a proto sloužil jako jakýsi „vstupní bod“ do světa VR, i díky nízké ceně. Lépe už na tom bylo jen PSVR.
Není pravděpodobné, že by se Oculus dále specializoval pouze na stand-alone headsety bez možnosti připojení k PC. Ty nejlepší a nezajímavější hry nelze udělat tak, aby je utáhl omezený výkon Questu, na to je pořád potřeba připojit headset k počítačim, a těžko představit, že by se to v nejbližší době změnilo. Učinit však tuto možnost volitelnou a k samotnému headsetu připravit co nejširší škálu méně náročných, ale užitečných aplikací vhodných třeba i ke zlepšení produktivity, to smysl dává.
Nu, čas otevřít novou VR éru – v níž Oculus už nemusí hrát prim. Uvidíme, vše závisí jen na nás, zákaznících.
Zdroj: Engadget, úvodní fotografie: Pixabay