Ve třetím čtvrtletí letošního roku se prodeje počítačů zvýšily o celých 13 % – po letech stagnace či poklesu jde o radikální změnu.
Analytická společnost Canalys mapuje počítače dlouhodobě, a ačkoliv bývají její předpovědi poněkud divočejší než třeba u IDC či Gartneru, tentokrát vypadají výpočty firmy realisticky.
13% nárůst oproti stejnému kvartálu minulého roku je významným posunem – klíčovým důvodem je rozšíření práce z domova, a tudíž nákup nových zařízení. Zajímavé je, že se významně dařilo notebookům. Naopak stolní počítače, stále méně běžné vybavení domácnosti, poklesly v prodejích o několik desítek procent.
Nelze říct, že by éra stolních počítačů skončila, to vůbec ne – pro řadu činností jsou nenahraditelné, a potenciál vícero připojených monitorů pro práci, nebo náročného hardwaru pro videohry, laptop, až na výjimky, zastoupit nedokáže.
Desktopy ale budou specializovanější, méně všeobecné. Pro běžného uživatele je už delší dobu synonymem počítače notebook, na kterém mohou dělat vše, co potřebují, od práce přes prohlížení internetu po nenáročné hry či video hovory. Miniaturizace již dovoluje prodej velmi slušných notebooků za dosti nízké ceny.
V žebříčku největších prodejců se změny nedějí, vítězí Lenovo, v těsném závěsu je reformované HP, s delší prodlevou Dell a s ještě delší pak Apple a tentokrát překvapivě úspěšný Acer. Jeho levným zařízením se v tomto kvartálu dařilo, naopak Dell měl neúspěšné čtvrtletí.
Canalys očekává, že i v dalších měsících se bude počítačovému trhu dařit. Pandemie koronaviru tak, poněkud morbidně, tomuto specifickému trhu prospívá.
Zdroj: Canalys