Praha se i nadále staví vstřícně k majitelům elektromobilů. Rada hlavního města v pondělí schválila prodloužení významné výhody – bezplatné parkování v zónách placeného stání. Toto zvýhodnění bude platit minimálně do 30. června 2025, což potěší zejména ty, kteří už do bezemisní mobility investovali.
Současné rozhodnutí přichází v době, kdy se intenzivně diskutuje o budoucí podobě parkovací politiky v hlavním městě. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib přiznává, že prodloužení stávající výhody je především důsledkem zatím nedosažené koaliční shody na nové koncepci zvýhodnění elektromobilů. „Přestože mám připraven kompletní návrh změn v oblasti parkování, zatím nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období,“ vysvětluje Hřib.
Zajímavé je, že město do budoucna zvažuje významnou změnu v přístupu k elektromobilům. Hřib upozorňuje na prostý fakt – elektromobil zabírá na ulici stejně místa jako běžné auto se spalovacím motorem. S očekávaným nárůstem počtu elektrických vozidel proto není dlouhodobě udržitelné poskytovat jim neomezené parkování zdarma v rezidenčních zónách.
Zdroj blízký redakci inSmart.cz zmínil, že nejde o poslední prodloužení bezplatného parkování v Praze. V roce 2025 by k jeho zpoplatnění vůbec nemělo dojít.
Až bezplatné parkování v Praze skončí, stále tu budou slevy
Město proto připravuje kompromisní řešení. To by mělo spočívat v 50% slevě na návštěvnické parkování, ale pouze ve fialových a oranžových zónách. Modré zóny, které jsou určeny především rezidentům, by měly zůstat vyhrazeny především místním obyvatelům bez ohledu na typ pohonu jejich vozidla. Logika je jednoduchá – u aut, která většinu času pouze parkují, není typ pohonu tak významný jako u vozidel, která se po městě aktivně pohybují.
Praha však nechce podporu elektromobility zcela opustit. Místo přímých výhod pro parkování se město zaměřuje na rozvoj potřebné infrastruktury. Významným krokem je nedávno získaná dotace z Evropské unie na ambiciózní projekt výstavby až 1 500 dobíjecích stanic ve veřejném prostoru. Cílem je zpřístupnit elektromobilitu všem Pražanům, nejen těm, kteří mají možnost dobíjet ve vlastní garáži.
Parkování je pro město významným zdrojem příjmů
Pro představu o významu parkovací politiky – Praha ročně vybere na parkovném approximately 500 milionů korun. Připravovaná reforma zón placeného stání přinese další změny, včetně zavedení celoměstské parkovací karty či zvýhodněného rezidentního parkování. Počítá se také s vyhrazenými místy se speciálním režimem u dobíjecích stanic pro elektromobily.
Současné prodloužení bezplatného parkování tak lze vnímat jako přechodné období, během kterého město připraví systematičtější a dlouhodobě udržitelné řešení. Současně dojde k dalšímu rozšíření dobíjecí sítě.
Zdroj: Praha.eu