Éra létajících automobilů se blíží, pilotovaný test vozidla SD-03 dopadl dobře

Firma SkyDrive, částečně financovaná a podporovaná Toyotou, poprvé uskutečnilo veřejný, pilotovaný testovací let svého „létajícího auta“. Úspěšně.

Po letech vývoje startup vylétl s vozidlem SD-03 na testovací dráze ve městě Toyota. Toyota-shi je mimochodem město, které se díky svému dlouholetému vztahu s automobilkovou přejmenovalo právě po jejím vzoru.

Vozidlo neletělo autonomně, neboť ho pilotoval živý člověk, ale ukázalo se jako slibný, let byl úspěšný. Formálně vzato se samozřejmě nejedná o létající automobil, nýbrž o elektrický VTOL, tedy vozidlo schopné vertikálně startovat a přistávat. Tato široce definovaná skupina dopravních prostředků zahrnuje primárně experimentální vozidla, konvertoplány, případně i některá běžná letadla se schopnosti vertikálního vzletu a přistání jako je Hawker Siddeley Harrier. Naopak mezi VTOL nepatří vrtulníky, balony, vzducholodě ani rakety, které jsou samostatnými skupinami.

Do práce vzduchem

SD-03 má osm rotorů, které mu pomohou udržet se ve vzduchů i v případě poruchy motoru. Ambice firmy SkyDrive je jednouchá a velice ambiciózní: Zahájit novou éru osobní přepravy, která by se z velké části odehrávala nad silnicí – ve vzduchu. Taková myšlenky připomíná sci-fi filmy z 80. let a dříve, ale pravdou je, že jsme takové budoucnosti stále blíž a blíž.

Než se ale „létající auta“, o nichž už píšeme delší dobu, skutečně objeví v běžné dopravě, to se bude muset ještě leccos změnit, hlavně technologie a legislativa. Psali jsme o podobných pokusech třeba Uberu, Boeingu nebo Porsche; většina skončí už na papíře a zbytek nepřekoná fázi prototypů nebo experimentů. SD-03 je nadějný, ale než se VTOLy objeví v běžné přepravě, potrvá to delší dobu – pokud se tak vůbec stane. V budoucnu by taxi měla být autonomní; do rukou běžným lidem se podobné dopravní prostředky dostanou pravděpodobně až o několik let později.

SkyDrive je i v tomto případě vysoce ambiciózní. Očekává, že na první testovací lety v reálném provozu dostane povolení už do konce letošního roku a vývoj prvního dvousedadlového komerčního stroje dokonce už na rok 2023, tedy za pouhé tři roky. V Japonsku by je ovšem relativně realistické, země očekává spuštění služeb létajících taxíků právě v tomto roce.

Obrázek: Éra létajících automobilů se blíží, pilotovaný test vozidla SD-03 dopadl dobře

Urbanisté a automobilky si od vozidel schopných krátkého letu slibují především uvolnění častých dopravních zácp ve velkých městských aglomeracích. Je otázkou, zda koncept může vůbec v reálu fungovat – k tomu tu ovšem máme experimenty a pokusy. Létat každý den 10 minut do práce místo 50 minut v autě, kdy dvě třetiny času jen stojíme za dalšími auty, však zní lákavě.

Zdroj: Engadget

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Česko míří na ISS: Aleš Svoboda završí českou vesmírnou cestu za 2 miliardy korun
Česko míří na ISS: Aleš Svoboda završí českou vesmírnou cestu za 2 miliardy korun
Obrázek: Recenze Asus ROG Strix SCAR 16: Stejný výkon v kompaktnějším balení
8.4/10
Recenze Asus ROG Strix SCAR 16: Stejný výkon v kompaktnějším balení
Obrázek: Nové jaderné bloky zruinují český rozpočet, tvrdí expert. Bude elektřina stát 200 eur za MWh místo slibovaných 90?
Nové jaderné bloky zruinují český rozpočet, tvrdí expert. Bude elektřina stát 200 eur za MWh místo slibovaných 90?
Skládačky netáhnou: Motorola předběhla Honor, Samsung se potýká s klesajícím podílem na trhu
Huawei Watch FIT 4 fungují s iPhonem. Stojí o polovinu méně než Apple Watch a v řadě ohledů jsou dokonce lepší
AI magie v HONORu 400 Pro: Jak z obyčejné fotky udělat video za pár sekund?
Jak ušetřit za Oneplay? S OKU trikem se zákazníkům daří získat i 40 % slevu
Obrázek: Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma