Ještě teplá pizza až do domu díky autonomním robotům

Stále více lidí si navyklo dostávat zboží z e-shopů přímo domů; dlouhodobý trend ještě výrazně urychlila pandemie Covidu-19.

I u nás jsou online nákupy nadmíru populární. Košík či Rohlík rychle rostou, elektroniku už většina lidí kupuje na e-shopech jako Alza nebo CZC, pro nábytek najede na stránky IKEA a pračku koupí třeba v Mallu.

Šetření jako motivace

Celá tato logistická mašinérie zaměstnává hodně lidí – skladníky, řidiče, interní marketingové pracovníky a podobně. Ačkoliv zaměstnanost je dobrá věc, základním pravidlem firem je šetřit peníze, kde to jde, a jednou z nejperspektivnějších možností se jeví roboti. Samotný dovoz zboží až ke klientovi totiž patří mezi nejnákladnější části celého byznysu.

Obrázek: Ještě teplá pizza až do domu díky autonomním robotům

Zdroj: se svolením UPC

Autonomní roboti schopní dojet na adresu zákazníka, předat zboží a zase odjet, jsou stále pouze experimentálním fenoménem. Firmy v nich ale cítí značné možností, a logističtí obři jako DHL je testují už roky. Slibují si od nich snazší dodávky zboží zákazníkům v obtížně přístupných lokalitách i rychlejší předání nákupu ve městech, v nichž lze jen těžko navigovat přecpanými ulicemi. Ulicemi, kde v příštích letech automobilů velmi pravděpodobně neubyde.

Katalánský pokus

V evropském prostředí podniká zajímavé experimenty Polytechnická univerzita Katalánska (UPC). Její šestikolový robot je schopný přepravit až 100 kilo nákladu do vzdálenosti 80 kilometrů. Vozítko zvané ADD – Autonomous Delivery Device – je vybaveno LiDAR snímači, a především vlastním komunikačním systémem.

Obrázek: Ještě teplá pizza až do domu díky autonomním robotům

ADD. Zdroj: se svolením UPC

Ten praktičnost ADD výrazně zvyšuje. Na rozdíl od USA není ve většině Evropy zvykem nechávat balíky před domem, ale dodávají se přímo do rukou zákazníků – tak to konec konců máme i my v Česku.

Pokud si třeba objednáte pizzu, ADD pošle zákazníkovi potvrzení přijetí objednávky spolu s kódem, kterým po příjezdu zákazník robota otevře a pizzu si vyzvedne. ADD mají být škálovatelné a modulární, schopné přizpůsobit se potřebám individuálních společností.

Prozatímní testy vyšly velmi slušně – robot v experimentálním prostředí přežil neporušen a umí bezproblémově navigovat po chodnících včetně vyhýbání se překážkám. Testy ale nesimulují reálné prostředí, na kterém číhá daleko víc nebezpečí. Lidé, různé koloběžky a kola (která na chodníky nesmí, což ale řada lidí ignoruje) jsou pro robota hrozbou, stejně tak deštivé počasí, které snímače notoricky mate.

Obrázek: Ještě teplá pizza až do domu díky autonomním robotům

Inženýrova představa o ADD na náměstí. Zdroj: se svolením UPC

Problémem je nedůvěra veřejnosti i legislativa

ADD má proto operovat hlavně v noci, kdy jsou ulice prázdnější – je však otázkou, zda nepadne za oběť vandalům. Ničení elektrických koloběžek se kupříkladu stalo běžnou součástí jejich provozu ve většině evropských velkoměst, včetně Prahy.

Za největší problém ale přesto výzkumníci z UPC označili nedostačující legislativu. Většina zemí v Evropě nemá funkční legislativu pro autonomní roboty, a málokdy se na ní smysluplně pracuje – ač představují velmi důležitý milník dalšího rozvoje automobilismu a přepravy.

Obrázek: Ještě teplá pizza až do domu díky autonomním robotům

Zdroj: Pexels

Druhým důležitým prvkem bude přijetí autonomních robotů samotnými lidmi. Pokud bude veřejnost proti nim, tak se zkrátka jejich operování nevyplatí – krádeže, ničení a poškozování by stálo příliš mnoho financí nutných k dalšímu výzkumu a vývoji.

 

Ve Španělsku budou testy pokračovat dál, ještě letos se autonomní donáškoví roboti budou testovat v hlavním městě Madridu, v katalánské metropoli Barceloně a v perle Aragonie Zaragoze. Mimo Evropu jsou podobné testy běžnější – autonomní roboti se v praxi testují jak v USA, tak ve Velké Británii. V Evropě vývoj nestagnuje, vedou ho však častěji univerzity a výzkumné instituce. U nás na robotech všeho druhu hojně pracuje kupříkladu ČVUT.

Zdroj: UPC; ZDnet

Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W