Pandemie koronaviru způsobila společně se zvýšením objemů světového obchodu s Čínou nedostatek přepravních kontejnerů. Jejich cena je nyní výrazně vyšší než před pandemií, stejně jako čekací lhůty dodání zboží. Dopady pociťuje i český průmysl.
Klienti, kteří si objednávají nově vyráběné stroje v Asii, si na ně počkají výrazně déle. Především pokud požadují speciální úpravu technologií, prodlouží se čekací lhůta i na 5 až 8 měsíců. Komplikací je především nedostatek přepravních kontejnerů na asijském trhu. Na problém upozornila společnost Profika, která v tuzemsku prodává CNC stroje.
Zatímco v Evropě je přepravních kontejnerů dostatek, v Asii transportní boxy chybí. Příčina není zcela zřejmá, pravděpodobně tkví ve skutečnosti, že aktuálně vývoz z Asie převažuje nad dovozem, transportní kontejnery se tak v dostatečném množství nevrací. „K tomu se přidává další potíž – lodní doprava je teď tak zatížena, že se prodlužuje i vylodění v Hamburku a proclívání. Právě z tohoto přístavu přitom do Česka míří velká část strojů vyrobených v Asii,“ vysvětluje Jakub Kaufman ze společnosti Profika sídlící v Benátkách nad Jizerou, která se specializuje na CNC stroje.
Nedostatek čipů je taktéž vážným problémem, trh potrápí alespoň dva roky. Společně s drahou lodní dopravou a koronavirovou krizí jde o kombinaci citelně zpomalující světový průmysl.
Zákazníci si zboží zabírají už na lodi
Podle Profiky, která je výhradním prodejcem jihokorejské značky Hyundai-Wia a Hanwha pro tuzemský trh, se průměrná doba dodání prodloužila až o 3 měsíce, v případě specializovaných strojů i výrazně více. „Jakmile je stroj naložen na loď, okamžitě s ním počítáme jako se skladovým a je zabraný pro zákazníka. V této době totiž zákazník ví, že stroj, který má dodání např. 2 měsíce a je tedy teprve na lodi, je v podstatě skladový, tedy s rychlým dodáním. Při odlišném postupu by stroj, který je teprve na lodi, mohl rezervovat jiný evropský dealer,“ upozorňuje Kaufman.
Stroje na sklad si v takových případech dealeři kupují od výrobce, jako by se jednalo o koncového zákazníka. To představuje nutnou velkou investici s nejistým výsledkem. Málokterá společnost má takové zázemí, aby si mohla dovolit naskladnit několik strojů, jejichž cena se pohybuje v milionech korun, tak aby mohla zákazníkovi vyjít maximálně vstříc termínem dodání.
Klienti ovšem potřebují stroje co nejdříve, protože již mají nasmlouvané práce a počítají s určitým objemem výroby. Aby mohli vyrábět a nepřišli o zakázky, kupují technologie, které jsou již naskladněné – nezřídka se jedná o dražší stroje se specifikacemi, které zákazníci pro svou práci nepotřebují.
Zdroj: TZ Profika
Dobře nám tak,dříve jsme dokázali vyrobit vše od jehly až po lokomotivu.Po revoluci jsme všechno zlikvidovali za mrzský peníz,páni podnikatelé kupovali a vyráběli levně v asii a teď se to otočilo.