Pohodlí, neporozumění nebo prostě nezájem. Většinu informací, které o nás internetové společnosti mají, jim ale dáme sami a dobrovolně.
Tato tematika je blízká snad všem z nás – cílené reklamy, někdy až moc dobře cílené, které se zdá, jako by velmi dobře věděli, co hledáme. Ony to také vědí, primárně proto, že jim tyto informace sami dáváme.
Americká studie firmy poskytující digitální služby, Signs, se zabývala tím, kolik informací o nás internetoví giganti současné éry sbírají. Jde o Facebook, Apple, Microsoft, Google a Amazon, tedy servery největší nejen v USA, ale i v prostředí Evropy a dalších zemích, relevance studie je díky tomu z části užitečná i pro nás – byť v menší míře.
Informace = peníze
Zajímavé jsou i počty zaměstnanců jednotlivých společností. Zdaleka největší je Amazon, který má nějakých 560 tisíc zaměstnanců (neboť se věnuje i fyzickému prodeji), zatímco Microsoft má kolem 130 tisíc, Apple nějakých 120 tisíc, Google 85 tisíc a Facebook „jen“ 30 tisíc zaměstnanců.
Základní informace získávají servery skrze IP adresu, geolokační sledování z mobilního telefonu a sdílení lokací, které buď uživatelé nastaví sami, nebo ho mají zapnuté jejich přátele, se kterými zrovna jsou.
Ono je to dost nebezpečné – třetina rozvodových řízení v roce 2011 v USA obsahovala slovo „Facebook“. To není výjimečné, služby jako Messenger nebo Instagram často bývají důvodem rozvodu či rozchodu, neboť se skrze ně dá snadno odhalit nevěra a jiné nekalé skutky.
Microsoft získává řadu informací skrze Windows, hlavně Windows 10. Operační systém sbírá hodně dat i ve chvíli, kdy si většinu nepovinného sběru vypnete, a Skype také stále používají řada uživatelů. Nechvalně proslulý vyhledávač Bing je v USA docela velký, ale v Evropě zcela bezvýznamný.
Google? O tom snad ani není potřeba mluvit. E-mailová adresa a vyhledávač je dnes standardem, stejně jako operační systém Android a prohlížeč Chrome. Množství sbíraných dat je obrovské (Chrome místy připomíná spíše spyware než prohlížeč) a Google tak obvykle mývá značné množství informací. Pokud máte navíc na Androidu třeba zapnuté sledování polohy a nevypínáte GPS, plus používáte mobilní data, zkuste se někdy podívat na historii míst, kde jste byli. Dost možná vás to překvapí. Další možností sběru dat u Googlu jsou třeba YouTube videa, možností má softwarový obr opravdu hodně.
Co vědí? Všechno
Finančně z toho všechny zmíněné společnosti obrovsky profitují. Apple má roční výnos vyšší, než je HDP České republiky; s výjimkou Facebooku pak mají zbývající 4 giganti větší roční příjmy, než má Slovensko HDP.
Čím takto zbohatly? Díky službám „zdarma“ – respektive informacím, které jim za tyto služby dáváme. Nic není zadarmo. Pokud alespoň zběžně používáte služby výše zmíněných firem, tak znají vaše jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu, některé i víc – často také bydliště, kupříkladu.
Všechny znají vaše záliby a zájmy; Apple a Google pomocí mnoha výrobků a vyhledávání, Microsoft skrze Windows, Apple přes svůj ekosystém a Amazon pomocí nákupů. Facebook a Google mají často informace o vašich přátelích a rodinných příslušnících; konec konců, to je jejich cílem.
Většina ze společností bude znát, jaký používáte mobil a jaké je vaší pohlaví; a potenciálně mnohem, mnohem víc. Podle toho, co jim dovolíte a co si vyhledáte nebo koupíte a podobně. Zkrátka, jak s internetem interagujete.
A občas i když jste v tom nevinně – stačí, aby vás kamarád na Facebooku označil ve fotce, nebo abyste byli jakýmkoliv způsobem známá osoba.
Pak vás před digitálním špehováním neochrání skoro nic.
Zdroj a obrázky: Signs