První loď na světě začala vyrábět vápenec ze svých výfukových plynů

Do evropských přístavů míří netradiční loď. Místo aby vypouštěla výfukové plyny do vzduchu, přeměňuje je na stavební materiál. UBC Cork, cementářský tanker o hmotnosti 5 700 tun, nese zařízení od britského startupu Seabound, které dokáže chytit skoro všechny emise CO2 dané lodi a udělat z nich vápenec.

Poprvé v historii komerční loď zachytává vlastní emise a vyrábí z nich užitečný produkt. Jde o pragmatické řešení dekarbonizace námořní dopravy, které funguje už dnes. Princip je překvapivě jednoduchý. Výfuk lodi míří do speciálních kontejnerů plných malých kamenů hydroxidu vápenatého. Když se CO2 z výfuku lodi setká s těmito kamínky, vznikne z toho uhličitan vápenatý (vápenec).

Obrázek: První loď na světě začala vyrábět vápenec ze svých výfukových plynů

UBC Cork Foto: Se souhlasem Seabound

Celý systém se vejde do několika přepravních kontejnerů, takže ho teoreticky půjde umístit na jakoukoliv existující loď. Nevyžaduje to dokince ani přestavbu celého plavidla. Seabound během testování ukázal, že dokáží zachytit 78 % uhlíku a 90 % síry. Nejnovější verze systému má dokonce dosáhnout na 95 % CO2 a 98 % síry.

Žádné sci-fi technologie za miliardy, žádné čekání na zázračné palivové články. Výzkumníci prostě vzali to, co měli, a vymysleli, jak to udělat líp.

Vápenec se použije pro výrobu cementu

Zachycený vápenec neputuje na skládku. Loď ho vyloží v norském Breviku, kde ho použijí v nejpokročilejší cementárně na světě. Heidelberg Materials tam provozuje první průmyslové zařízení na zachytávání CO2 v cementářském průmyslu.

V červnu letošního roku továrnu otevřel norský korunní princ Haakon. Zařízení zachytí ročně 400 tisíc tun CO2, což je polovina všech emisí závodu. Vzniká tak uzavřený kruh: loď vyprodukuje CO2, přemění ho na vápenec, vápenec se použije na výrobu cementu s nulovými emisemi.

Obrázek: První loď na světě začala vyrábět vápenec ze svých výfukových plynů

Foto: Redakce inSmart.cz

Lars Erik Marcussen z Heidelberg Materials říká: „Doprava cementu produkuje spoustu emisí a systém od Seaboundu nám ukazuje cestu, jak je snížit a zároveň využít zachycený CO2.“

Námořní doprava chce dekarbonizovat i bez změny pohonu

Námořní doprava vyprodukuje skoro 3 % všech světových emisí CO2. Jde o obrovský sektor a dekarbonizovat ho je pekelně těžké. Baterie? Zapomeňte. Současná technologie prostě nedokáže uživit obří nákladní loď na měsíční plavbě přes oceán. Alternativní paliva jako vodík nebo amoniak? Možná za deset až dvacet let, pokud vůbec.

Proto v dubnu 2025 Mezinárodní námořní organizace konečně zavedla globální uhlíkovou daň. Lodě, které překročí emisní limity, zaplatí 100 až 380 dolarů za tunu CO2. To je dost peněz na to, aby majitelé lodí začali přemýšlet jinak.

Alternativní paliva jsou vzdálená nejméně dekádu, ale dekarbonizovat musíme už teď,“ říká Alisha Fredriksson, ředitelka společnosti Seabound.

Jaká jsou rizika?

Technologie má i svá úskalí. Když zachytíte 95 % emisí z velké lodi, skončíte s 8,5 tisíci tunami CO2. K tomu potřebujete skoro 11 tisíc tun hydroxidu vápenatého plus váhu všech kontejnerů a zařízení. Je tedy nutné počítat také s váhou celého mechanismu a jeho výstupů.

Seabound má každopádně velké plány. Do roku 2040 chce zachytávat 100 milionů tun CO2 ročně, což je desetina všech emisí z lodní dopravy.

Zdroje: 1, 2

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: První loď na světě začala vyrábět vápenec ze svých výfukových plynů
První loď na světě začala vyrábět vápenec ze svých výfukových plynů
Miliardář Jeff Bezos buduje v hoře gigantické hodiny, mají tikat 10 000 let
1,02 petabitu za sekundu: Japonský rekord odpovídá stažení 30 Netflixů za sekundu
Vědci objevili nový materiál, který porušuje fyzikální zákony
Hrozba týdne #2: Podvod s „hlasováním“ vás připraví o přístup k WhatsAppu
Užitečný prompt #1: Dejte tohle zadání ChatGPT a donutí vás se nad sebou zamyslet
Trenér na zápěstí rozhýbe i lenochy. Jak běhat a cvičit s chytrými hodinkami Huawei Watch Fit 4?
Konec tajemství u telefonů: Energetické štítky odhalí vše o výdrži, opravitelnosti i odolnosti. Nebo ne?