Plně elektrický vůz Nissan Ariya EV letos překonal významný milník v rámci motorismu – jako vůbec první automobil úspěšně absolvoval více než 30 000 kilometrů dlouhou trasu vedoucí z nejsevernějšího bodu planety k tomu nejjižnějšímu.
Dalo by se předpokládat, že výzvu v podobě přejetí autem od severního k jižnímu magnetickému pólu Země se podaří jako první překonat modelu s běžným spalovacím motorem. Tento husarský kousek se ale podařil SUV Nissan Ariya v plně elektrické verzi. Expedici, která začala letos v březnu, dokončil téměř o devět měsíců později manželský pár ze Skotska, Chris a Julie Ramseyovi.
We made it! After a tough and testing final leg of the expedition in Antarctica, we have finally finished. We arrived at the geographic & ceremonial South Poles on the 15th December 2023.
More updates to come 😀⚡️🚗#poletopoleev #nissanariya #nissan pic.twitter.com/qfh9pCaXjP
— Pole to Pole EV (@PoletoPoleEV) December 18, 2023
Dvojice není v rámci podobných extrémních výprav žádným nováčkem. Jako prvním na světě se jim za volantem elektromobilu – shodou okolností také značky Nissan – podařilo dojet do cíle slavného Mongol rally, který je považován za nejdelší vytrvalostní závod planety. Jejich následnou cestu spojující nejsevernější a nejjižnější body zeměkoule pak v rámci projektu Pole to Pole podpořila samotná automobilka, která jim pro tyto účely poskytla právě plně elektrický Nissan Ariya EV. Ten byl dále speciálně upraven islandskou společností Arctic Trucks, která se na tyto typy polárních expedic specializuje.
Větší kola, střešní stan i solární dobíjení
Nejvýznamnější modifikací jsou pak téměř metrová kola, která si vyžádala také nové blatníky a zvýšené zavěšení. Vůz byl také doplněn výztuhami a dalšími bezpečnostními prvky. Po stránce výkonu motoru však prakticky k žádným velkým úpravám nedošlo. Ramseyovi se tak rozhodli světu ukázat, že elektromobil je schopen plně konkurovat vozům s konvenčními motory.
Nissan Ariya byl dále vybaven střešním stanem, ve kterém pár dobíjel potřebnou energii. Samotný elektromotor se pak měl původně nabíjet miniaturní větrnou turbínou, která měla být přepravována na připojeném přívěsu, z tohoto plánu však nakonec sešlo. Elektrickou energii tak vůz získával ze solárních panelů a několika generátorů. Tento udržitelný způsob dobíjení má v polárních oblastech velkou efektivitu, jelikož na bílých površích je eliminován faktor rozptylu světla. Při průjezdu obydlenými oblastmi pak byla využívána běžná síť dobíjecích stanic.
Modifikace na voze zapříčinily poměrně razantní snížení dojezdu – z původních 430 kilometrů, které uvádí Nissan, se upravená Ariya dostala na zhruba 270 až 320 kilometrů. To však manželé Ramseyovi kvitují jako výhodu, jelikož svou cestou potvrdili, že podobné výpravy lze absolvovat i s méně výkonnými elektromotory.
Počáteční úsek cesty ohrozilo globální oteplování
Vůz, který manželé překřtili na Sonrisa (což ve španělštině znamená úsměv), vyrazil na svou velkou pouť v březnu tohoto roku. Expedice pak byla úspěšně završena 15. prosince. Průběh cesty pak pár pravidelně zaznamenával na svých sociálních sítích. Elektromobil tak absolvoval cestu přesahující svou délkou 30 000 kilometrů, a projel celkem 14 státy v rámci amerického kontinentu.
Podle Ramseyových byl jedním z nejnáročnějších úseků právě začátek, jelikož povrch Arktidy je do značné míry poznamenán aktuálně probíhajícími klimatickými změnami. Ledové trasy poblíž severního pólu, kterými Sonrisa projížděla s mírným zpožděním, totiž začaly kvůli zvyšujícím se teplotám tát dříve, než se předpokládalo. Nakonec se ale expedici podařilo úspěšně dokončit. Projekt pak má kromě překonání významného milníku přesah i do praktického využití celé akce, jelikož poukázal mimo jiné na potřebu rozšířit síť dobíjecích stanic v Jižní Americe, a podpořil také prodeje nejen elektrických vozů značky Nissan, ale i dalších výrobců elektromobilů.