Mikrotransakce ve hrách jsou legální hazard cílený na děti a dospívající

Oblíbené otevírání bedýnek s kosmetickými, nebo v horším případě dokonce funkčními předměty, je častou kratochvílí ve hrách pro více hráčů. Představuje však skryté nebezpečí: s hazardem seznamuje zranitelnou cílovou skupinu.

Ke hrám jako CS: GO nebo PUBG již neodmyslitelně patří bedýnky koupitelné za skutečné peníze, které obsahují nějakou drobnost, kupříkladu „skin“ na zbraň nebo virtuální kus oblečení.

Jejich princip je v každé hře jiný, ale základ zůstává stejný: hráč si bedýnku koupí, jejím potenciálním, předem neznámým obsahem je řada různých předmětů. Čím vyšší kvalita (či spíše vzácnost), tím menší šance na to, že je hráč z bedny získá. Pro nejvzácnější předměty je šance v řádu tisícin procenta i méně.

To, že by hráč z bedny získal předmět s hodnou vyšší, než je vstupní investice, je minimální. Valnou většinu získaných předmětů jde prodat skrze online tržiště na Steamu a získat část nákladů zpět, nebo dokonce prodejem vydělat, alespoň teoreticky. Z těchto transakcí získá hra i Steam určitou nízkou procentuální částku pro sebe, čímž své finance ještě navyšují. Jenže majorita předmětů, které z bedýnek vypadnou, mají tržní hodnotu výrazně nižší.

Otevírání bedýnek na YouTube, jeden příklad za všechny:

Poznámka: U popsaných skutečností existují výjimky; například v RPG Path of Exile mají hráči vždy jistotu, že ze zakoupené bedýnky jim vypadne předmět v hodnotě stejné nebo vyšší, než za kterou by jej koupil samostatně; nejedná se však o tržní hodnotu, ale o cenu určenou samotnými vývojáři. Stále jde o hazard, na kterém hráč prakticky nemůže nijak vydělat nebo své peníze získat zpět.

Snadná a dostupná závislost pro každého

Realita je však taková, že jen málokdo peníze získá – většina je nenávratně ztratí, chce se říci „prohraje“.

Už z tohoto zjednodušeného popisu vyplývá, že jde o jasný hazard: lákadlo potenciálně drahého nebo prestižního předmětu vyvažuje extrémně nízká šance na výhru. Jsou ti, kteří systém mikrotransakcí prostřednictvím bedýnek obhajují: vždyť hráč nemůže získat reálné peníze, takže nejde o hazard. Cílem hazardní soutěže však nemusí nutně být jen finanční prostředky, ale i jiné cennosti; cenností je v tomto případě třeba grafický efekt na virtuální střelnou zbraň.

Není těžké vytvořit si závislost na kupování a otvírání beden s mikrotransakcemi. Hráč před očima vidí ten velmi drahý předmět, který může z bedýnky vypadnout, a který chce.

„Vždyť je to jen pět dolarů, to je pár korun.“

Z pár korun jsou tisíce a často mladí hráči jsou schopni utratit neuvěřitelné částky za pixely, které nemají žádnou reálnou přidanou hodnotu.

Bedýnka, kterou lze otevřít za reálné peníze s virtuálním oblečením. Zdroj: Bluehole/Polygon

Mnohem problematičtější, než samotná existence hazardního systému ve hrách, je publikum, které oslovuje. Ať už přímo (jistě, hráči by legálně měli hrát a nakupovat hry s tímto systémem až od 18 let, v praxi se tak neděje), tak také nepřímo, skrze populární streamery, kteří mnohdy sdílí své úspěchy (či spíše dlouhou řadu fatálních neúspěchů) při otevírání beden živě skrze platformu Twitch.

Tyto streamery sledují děti mnohdy už na základní škole. Brzy tak přičichnou k hazardu, který stále představuje rizikové jednání, na nějž se snadno utvoří závislost.

Zdánlivě nevinná zábava a zpestření videoher je ve skutečnosti velice problematická a nebezpečná.

V současnosti probíhá ve vyspělejších státech diskuze o možnosti regulace tohoto typu mikrotransakcí ve videohrách. Ačkoliv běžně je státní byrokracie na světě až příliš, v tomto případě by neškodila: pokud totiž vláda aktivně bojuje proti skutečnému hazardu, měla by se vymezit i vůči tomu virtuálnímu, který je neméně nebezpečný a může závislé dostat do identické finanční tísně.

U dospělého člověka je jeho volbou, zda se bude věnovat hazardu skutečnému nebo virtuálnímu; s pozlátkem mikrotransakčních bedýnek se však setkávají především děti, studenti a další mladí lidé, kteří si je navíc mohou koupit velmi jednoduše a bez problému, se kterými by se setkali při pokusu oddávat se hazardu ve skutečném životě.

Komentáře

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré technologie IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Vzdušná nadvláda Ameriky: Piloti USA zvládají řídit 3 stíhačky naráz díky mozkovému implantátu

Moderní technologie umožňují vojákům odstup od přímé konfrontace s nepřítelem. Díky bezpilotním dronům mohli...

Facebooku hrozí masivní pokuty, podle EU dostatečně nechrání spotřebitele

Evropská unie se s americkými technologickými obry nemazlí. Miliardové pokuty pro Google...

Komáři a vážky jedí plasty: Zůstávají v nich i v dospělosti a ohrožují další druhy, ukázal výzkum

Larvy komárů, které vyrůstají ve vodě kontaminované plastem, jej akumulují ve...

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Nejlepší virtuální realita současnosti sleduje pohyb očí uvnitř brýlí

Nadstandardním zorným polem se chce headset co nejvíce přiblížit lidskému oku. Acer plánuje díky StarVR nabídnout doposud nejlepší zážitek z...

Zavřít