Recenze hry The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – Stále to stojí za to

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep je následovníkem veleúspěšné série The Bard’s Tale, která ve svých nejslavnějších dobách (Ano už je to více než 30 let!) zaměstnávala hráče na dlouhé zábavné hodiny. Ani tentokrát nás nemine zasazení do živoucího světa, sympatické dialogy a propracované postavy. Jste-li fanouškem High fantasy titulů, „čtyřku“ Bard’s Tale si jednoduše nemůžete nechat ujít!

Za vznikem pokračování stojí převážně Kickstarter a ve spojením s ním i název, na který fanoušci stále slyší. A přitom se hra potýkala už po vydání s téměř likvidačními problémy. Těsně po releasu byla vlastně nehratelná. Dostat se do menu? Nemožné. Přehršel bugů a chyb působil spíše jako systém, jak odradit hráče. Ale vývojáři z inXile nám slíbili úžasnou hru, tak se hecli a po pár opravách si nyní užíváme hru, po které každý fanoušek fantasy her touží: The Bard’s Tale IV: Barrows Deep.

Hra je nyní bez větších bugů a pokud zvládnete komplexnost a obtížnost, užijete si hodiny zábavy. Obtížnost a síla reálií zde hraje prim, proto není radno přeskočit byť alespoň část průvodce hrou v úvodu. Svět Bard’s Tale byl vždy velice obšírný a složitý s vlastními intrikami, tajemstvími a zajímavostmi. Čtyřka se nenechala očesat a vše výše zmíněné si užijete i zde. V prvních minutách vás naštěstí vývojáři nenechají na holičkách a krátkými videi vás uvedou do děje a stručné historie. Ve světě i nadále naleznete podivínské trpaslíky, vznešený národ elfů, nebo jiné národy. Zní to povědomě? V High fantasy si bohužel moc vybírat nemůžeme a konvenční tradice se drží i zde.

Obrázek: Recenze hry The Bard's Tale IV: Barrows Deep - Stále to stojí za to

Příběh je jednoduše vždy těžké hodnotit. Kam můžeme zajít? Je vhodné prozradit zápletku, nebo průběh příběhu? Nejspíše ani jedno. Příběh si jednoduše budete muset prožít sami.

V úvodu vás hra nejen seznámí s dějem, ale také vás rychle provede vlastní (lehce obtížnější) mechanikou hry. Jsou to jen takové drobky, protože většinu budete chtít vyzkoušet v akci, ale jako základ poslouží. Vývojáři nás nedrží nikterak dlouho v upovídaném tutoriálu a téměř okamžitě se pouštíme do vřavy boje a atmosféry světa. Z úvodní lokace, Sara Brae, jste totiž rychle vyhnáni. Musíte utéct. Vypadá to, že čas hrdinů končí. A ať už za tím vším jsou nespokojení měšťané, nebo fanatická církev, na tom vlastně ani nesejde. Šup do příhodně umístěných katakomb pod městem a jde se sekat, řezat, kouzlit a mlátit.

Herní atmosféra vás chvíli nutí ke stealth akci. Halo?! Stealth v Bard’s Tale?! Ne, vlastně tam není. Může za to jen ta atmosféra. Ve finále je tato hříčka stále dungeon crawler game a jako taková má i odpovídající bojové mechaniky. Plížení, neplížení, hra vás za to nikterak neodmění. Vše se točí dle ověřeného stylu boje na políčka, tahy a schopnosti hrdinů. Ty přitom skládáte do co nejlépe fungující družiny. Ať chcete, nebo ne, skončíte propočítáváním útoku při skládání družiny, kalkulujíc různé schopnosti a kouzla, abyste zatočili s těma příšerně těžkýma mobkama v jeskyni. A že těch tam je.

Ale, přichází osvěta! Když už máte pocit, že spadáte do lineárně navržené šílené mysli programátorů, začnou se ve hře objevovat tajná zákoutí map, hádanky a skládačky. Toto působí jako příjemná změna ve hře a opravdu si hádanky užijete.

Jako hráč můžete hrát za předem připravenou postavu, Melody, nebo si vytvořit úplně novou v character creation. Nečekejte ale zázraky. Nos jak bambulku postavě nenaeditujete, ani nebudete ve virtuálním světě běhat s Megan Fox (zdravíme do Black Desert), ale vlastně vezmete zavděk předdefinovanými vzhledy. Ale nevěšte hlavu. Rozmanitost vedlejších postav je tak velká, že na svého „maina“ brzy zapomenete. Povolání jsou v základu hratelná 4. Ač je to překvapivé, tak jedno z povolání je Bard, který využívá svou hudbu jako podpůrná, ale i útočná kouzla. Dalším je Practitioner, takový mág. Klasický Fantasy mág s arkánovou magií a jednou, dvěma ohnivými koulemi schovanými v rukávu. Dále Fighter a Rogue. Fighter bude bojovat do skonání světa a ohánět se kusem ostré oceli, zatímco Rogue si vychutná útoky do zad.

Dále objevíte kouzlo stromu dovedností. Není to nic velkého a komplexního, na což jsme zvyklí z 3AA MMO her, a ač nenadchne, ani neurazí. Myslete na to, že nebudete ovládat jednu, ale více postav. Je potřeba schopnosti znát a navzájem je provázat. Z toho vám půjde hlava kolem a kolem dost rychle. Crafting potěší, ale nenadchne a rozporuplný inventář? Nám se líbil.

Grafika? Jak hodnotit grafiku. Je hezká. Nic víc k tomu nepovíme. Dobrá, něco málo ano. Příběhová videa mají atmosferické zpracování, příjemný průběh a hlavně to nějak vypadá. Nevybočují z žánru a neruší hráče. Hra samotná je zpracována obstojně. Takový 2018 standard, i když je na hře vidět delší vývoj. Na ultra detaily vypadá hra skvěle, ale upřímně mezi vysokým a ultra nastavením moc velké rozdíly nenaleznete. Trošku nás deprimoval při hraní angle of view, ale to je maličkost.

Soubojové systémy nelze hodnotit než jako „klasika“. Kdo zná Bard’s Tale a dungeon crawlery, nebude překvapen. Akčnější hráči si budou muset na styl jistě zvyknout, ale po pár soubojích je téměř intuitivní. Akce je sice někde na úrovni Denzela Washingtona v jeho nejnovějších kouscích, ale sem tam se nějaká ta infarktová chvilka vloudí, když vám umírá družina. Ano, to jsme nezmínili? Jde hrát na pernamentní smrt. Při recenzi jsme si to zkusili. Nechceme o tom mluvit. Děkujeme.

Ale teď na vážnější notu. Hra je o atmosféře. Tady si vývojáři mohou udělat velkou fajfku do úkolníčku. Povedlo se. Hrajete opravdu nefalšovaní high fantasy v moderním kabátku. Základna hráčů nejspíše už není tak velká jako před 30ti lety. Už to vlastně není moc trendy.. The Bard’s Tale IV: Barrows Deep určitě nenabízí rankovací systém a digitální tanečky, ale má toho stále co nabídnout. Soubojová mechanika je chvílemi nudná, ale to nic nemění na živoucích postavách a propracovaných schopnostech. Příběh dost složitý na to, abyste si jej užili a příběhovou akci nebudete postrádat. Herního času nejnovější Bard’s Tale vychází zhruba na 90 hodin k plnému splnění, ale hráči se pohybují zhruba na 60 hodinách. Chcete-li zavzpomínat na to, jak vypadá drsňácká fantasy hra s hlubokými kořeny, zde ho máme: Příběhy Barda, po čtvrté!

Hodnocení
  • Herní příručka - 8/10
    8/10