Roztomilá žlutá elektrická auta, skútry a elektrické koloběžky. Startup re.volt měl před koronavirovou pandemií dobře našlápnuto. Nyní se jeho tvůrci rozhodli ukončit provoz. Důvodem je problém s financováním a úbytek zájmu o sdílené služby.
Český startup re.volt carsharing v červnu kompletně ukončí svůj provoz. Z ulic Brna, Ostravy, Nového a Starého Jičína, Příboru a Kopřivnice postupně zmizí všechny žluté stroje. Důvodem je mix faktorů vedoucí k dlouhodobé ztrátě, kterou již nebyli majitelé společnosti schopni financovat.
Díky chytré aplikaci v mobilním telefonu jste si mohli půjčit zaparkované dopravní prostředky a kdykoliv je zase vrátit do povolených zón. Po jízdě se uživateli strhl kredit z účtu a takto si mohl kdykoliv podle potřeby půjčovat vhodný dopravní prostředek. Výhodný je tento model především v rámci velkých měst, kde je problém se zácpami a počtem parkovacích míst.
Stát službu nezakázal, lidé ale nikam nemohli
Český projekt sdílené elektromobility re.volt od začátku budil pozornost. Svou činnost odstartoval před třemi lety v Praze s malými žlutými elektrickými autíčky. Získal si řadu příznivců a uživatelů. Model environmentálně laděné, zábavné a snadno dostupné dopravy totiž mnoho lidí oslovil. K autům společnost zanedlouho dodala elektro-motorky, elektro-skútry a elektro-koloběžky a nabízela tak svým uživatelům vícevozidlovou peer2peer dopravu zastřešenou v jedné české apce. „Chtěli jsme se o svůj úspěch podělit a nabídli lidem vlastnictví našich sdílených vozidel v revoltu. Uživatelé nebo místní si mohli skútr nebo koloběžku koupit. Stroj byl jejich a zisk si revolt s majiteli dělil,“ zmínil CEO revoltu Pavel Kuchta.
„Covid nás zasáhl zrovna v době, kdy jsme začínali krásně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení, expanzi a měli velké sny. Současná doba nám ale zkrátka nachystala překážky, které jsme v takto dlouhém měřítku nebyli schopni překonat. Vláda nám sice nezakázala provozovat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše ostatní, hlavně pohyb lidí. Na žádné kompenzace jsme bohužel nedosáhli a vyčerpali jsme k přežití všechny prostředky, které jsme měli k dispozici,“ doplňuje Kuchta.
Dalšího investora startup nesehnal
„Žádného dalšího investora se nám za této situace nepodařilo najít, a tak jsme všechny karty vsadili na začátek sezóny 2021. Doufali jsme, že se covid již podaří dostat pod kontrolu. To se ale moc nepovedlo a start sezóny navíc provázelo nepříznivé počasí. Dle aktuálních statistik bychom potřebovali, aby lidé jezdili asi třikrát tolik. S dobou předcovidovou se to nedá srovnat. Jelikož stroje nyní nevydělají ani na provozní náklady a společníci již nejsou schopni dále financovat generovanou ztrátu, rozhodli jsme se po důkladných úvahách s těžkým srdcem ukončit provoz a činnost k 6.6,“ shrnuje situaci zakladatel společnosti.
Kredit je nutné vyčerpat do 6. června 2021
V současné době probíhá vypořádávání s investory, jež si u nás koupili sdílené stroje a probíhá také komunikace se všemi městy a uživateli. Ti, kteří mají v aplikaci re.volt dobitý kredit, mají čas jej do 6.6.2021 vyčerpat. Projekt svou činnost ukončuje v souladu s platnými obchodními podmínkami a v rámci Zásad ochrany osobních údajů. Po ukončení provozu tedy smaže veškeré fotokopie osobních dokladů, včetně informací na nich uvedených.
„Věřím, že všechny naše kroky a rozhodnutí byly správné a dařilo se nám tento segment posouvat dopředu. I přes náš neúspěch zůstává rozhodně sdílená mobilita budoucností přesunu po městech. Přeji všem kolegům ze sdíleného segmentu mnoho zdaru, při posouvání přepravy osob na novou úroveň,“ dodává Kuchta.
re.volt byl odvážným počinem, který se jako jeden z prvních v České republice vydal do neprobádaných vod sdílené elektromobility. Doufejme, že se slova zakladatele společnosti potvrdí a sdílená elektromobilita si najde svou cestu do českých měst prostřednictvím jiných firem. Re.volt zatím na svých sociálních sítích ani webových stránkách o konci neinformoval, pouze rozeslal e-mail svým zákazníkům.
Konec re.volt je dobrá zpráva, protože zmizí velmi nebezpečná a obtěžující vozítka zcela postrádající důvod existence. Čím menší, tím nebezpečnější absencí bezpečnostních prvků konstrukce. Nemluvě o nákladnosti provozu. Jediným pozitivem byla nenáročnost na prostor při parkování.
Car sharing zatím nefungoval, nefunguje a nebude fungovat vůbec nikde … důvody jsou prosté. Auta se hromadí na jednom místě, nemá je kdo převézt k dalším klientům a při započítání přejezdů je sharing větší zátěží než vlastní auto.
On zatím poměrně slušně funguje ve vybraných oblastech. Pokud je omezena oblast, kde se auta mohou vracet a kam se vracet musí, dává to v dané oblasti smysl. Např. pražský Karlín je pro sdílení ideální a je tu hojně využívané. Plošně je ale, to souhlasím, carsharing problematický.