Výzkumníci z University of Richmond zveřejnili výsledky netradičního výzkumu. Nechali v něm laboratorní myši jezdit v elektrických autíčkách řízených autopilotem a zároveň je naučili řídit. Cílem bylo zjistit, jaký dopad na ně obě aktivity budou mít.
Podle vědců dělá řízení elektromobilu myši spokojenějšími (pohon zde nebyl zásadním faktorem). Naopak při svezení ve vozítku řízeném na dálku byly nervózní. Výsledky byly zveřejněny ve vědeckém časopisu Behavioral Brain Research.
Jak naučit myš řídit?
Vědci v rámci netradičního výzkumu postavili miniaturní elektromobil, který tvořila plastová krabice, kola a hliníková podložka a trojice měděných kontaktů, které sloužily pro ovládání vozítka. Poté do vozítka vložili myš, která dotknutím se kontaktu uzavřela obvod a autíčko se dalo do pohybu příslušným směrem. Jak testovací plocha vypadala můžete spatřit na videu níže.
Celkem vědci naučili na testovací ploše 4 metrů čtverečních „řídit“ 17 myší. Z toho bylo 6 samců a 11 samic. Při správném pohybu dostaly myši odměnu v podobě jídla.
Myši se postupně zlepšovaly a umístěním odměn do různých částí testovací plochy tak vědci mohli dále trénovat jejich schopnosti. „Naučily se, jak řídit automobil zcela unikátním způsobem a vědomě byly schopné přiblížit vozítko k odměnám,“ zmiňuje hlavní výzkumnice Kelly Lambertová.
Jak poznat, že je myš šťastná?
Rozpoložení myší zkoumali výzkumníci na základě chemické analýzy jejich výkalů. „Když se myši učily řídit, zdá se, že je to uklidňovalo. Zkoumány byly úrovně dvojice hormonů: stresového kortikosteronu a uklidňujícího dehydroepiandrosteronu. Poměr hormonů ve výkalech se lišil v závislosti na intenzitě jejich tréninku. Vědci prokázali, že myši, které řídily svá vozítka samy, měly vyšší hladiny dehydroepiandrosteronu. Byly tedy méně vystresované než myši, které se pohybovaly ve vozítku ovládaném vědci.
Lambertová v dřívějších výzkumech potvrdil, že myši jsou méně vystresované poté, co si osvojí náročný úkol. Podobně je to u lidí, u kterých by šlo tyto pocity osvojení si nových schopností nazvat sebevědomím. „Věřím, že myši jsou mnohem chytřejší než si o nich myslíme,“ zmiňuje Lambertová. Výzkumníci dále pokračují v experimentech a budou se snažit lépe pochopit, proč řízení snižuje úroveň stresu a které části mozku jsou s tím spojeny.
Lidé by neměli hájit řízení jen proto, že je baví
Mnozí odborníci připisují uklidňující účinky řízení faktu, že nám (a i myším) dává určitý pocit svobody pohybu. U lidí se navíc prohlubuje díky schopnosti překonat dlouhé vzdálenosti a kvůli dalším faktorům zakořeněným hluboko v lidské nátuře.
Podle odborníků chtějí mít lidé mj. pocit, že mají něco (svůj život) pod svou kontrolou. A právě řízení jim jej na chvíli poskytuje. To však stále není dostatečný argument proti nástupu autonomních automobilů řízených počítačem.
Že se blíží budoucnost, kdy bude hrát řidič pouze roli asistenta palubního počítače, je jisté. Postupně lze očekávat úplný přechod k autonomním vozům, které budou nejen bezpečnější, ale přispějí k rychlejší a šetrnější dopravě.