Závažnému obvinění čelí výrobce mobilních telefonů a elektroniky v souvislosti s představením nejnovějších vlajkových lodí Samsung Galaxy S23. Podle nezávislého rozboru společnost v rámci propagace svých zařízení využila upravené fotografie, které vydávala za originální snímky.
Produkty značky Samsung jsou známé pro své často inovativní technologické prvky, které přináší na trh nejen mobilních zařízení. V případě vlajkových modelů telefonů Samsung Galaxy to pak platí dvojnásob, jelikož jsou tyto často jakousi výstavní skříní toho, co společnost za pomoci kombinace aktuálně dostupného hardwaru i softwaru dokáže vykouzlit.
Space Zoom ukazuje i věci, které neexistují
V případě kouzel však jde mnohdy pouze o iluzi, která má diváka zmást a odvést pozornost od skutečnosti, a právě o to se nejspíš Samsung pokusil. Nejnovější řada telefonů Galaxy totiž inzerovala schopnost až 100násobného přiblížení fotoaparátu, která tak získala označení Space Zoom mimo jiné díky tomu, že tímto zvětšením lze fotit například Měsíc či jiné vesmírné objekty.
Space Zoom funguje na bázi kombinace zvětšení samotného fotoaparátu, digitálního zoomu a technologie AI Super Resolution, kterou se pyšní exkluzivně zařízení Samsung. Právě umělá inteligence však měla na reklamních fotkách, které společnost využila k propagací této technologie, možná větší podíl, než by se mohlo na první pohled zdát.
Na internetovém fóru Reddit se totiž objevil příspěvek od jednoho z uživatelů, který podrobil prezentované snímky podrobné analýze a zjistil, že se s největší pravděpodobností jedná o fotografie výrazně upravené umělou inteligencí. Tu sice Samsung přiznává, problém ovšem je, že software podle všeho umístil do rozmazaných míst na fotce krátery, které se na daném místě na povrchu Měsíce vůbec nenacházejí. Fotografie tak působí na první pohled mnohem detailněji, snímek však neodpovídá skutečnosti.
Kritiku nesklízí pouze Samsung. V minulosti podobným nařčením čelily například telefony Huawei
Snímky Měsíce nevolaly vlnu podezření ze zfalšování poprvé. Před několika lety se s podobnou aférou potýkala společnost Huawei, která se také pokusila prezentovat autentické snímky naší přirozené družice. V tomto případě pak software telefonu na základě dostupné databáze fotografií Měsíce nedostatečně vykreslená místa pořízený obrázek jednoduše doplnil překryvem s těmito snímky.
Vyvstává zde otázka, zda-li by se výrobci mobilních telefonů měli pouštět skutečně až do tak ambiciózních plánů a snah jako například zvěčnit na displeji detailní snímek Měsíce. Takové záběry by nejspíš měly zůstat v rukou klasických fotoaparátů či teleskopů s funkcí focení. Výrobci telefonů si tak velmi pravděpodobně ukousnuli větší sousto, než ve finále dokázali zvládnout.
Použití upravených snímků pro reklamní účely
Editované fotografie k marketingu neodmyslitelně patří, a pochopitelně není na místě předpokládat, že bychom se v dohledné době dočkali výhradně autentických obrázků. V případě, že se však společnost rozhodne takto upravené snímky použít, je na místě fotografii doplnit popiskem, že se jedná o obrázek vylepšený například za pomoci umělé inteligence.
Uvidíme, zda reakce uživatele na Redditu vyvolá nějakou odpověď přímo ze strany Samsungu a zda bude provedeno nějaké hlubší šetření celého incidentu. Nastíněná problematika však poukazuje na fakt, že AI začíná pronikat skutečně do všech různých sfér našich každodenních životů, a je-li za nějakým účelem použita, je na místě se na ni adekvátním způsobem odkázat.
Zdroj náhledového obrázku: Unsplash