Co je to TikTok? Nová sociální síť plná krátkých videí, na kterých náctiletí provádí potrhlé kousky a předhání se v tom, kdo splní nejrůznější výzvy? Také, ale nejen to. Jaký je globální fenomén TikTok, jenž v České republice každým dnem roste. Jak síť funguje a jak se jí daří? A proč by se před ní měli rodiče, uživatelé i Facebook mít na pozoru?
TikTok v minulém roce překvapil velkým růstem, který překonal veškerou konkurenci na poli sociálních sítí. Půl miliardy aktivních uživatelů je nezanedbatelné číslo. Jak ale sociální síť funguje, jak se jí daří a jak se postupně vyvíjí chování jejích uživatelů?
- 1. TikTok na PC i bez registrace: Online v prohlížeči i skrze aplikaci
- 2. TikTok v číslech: Rok 2019 je ve znamení dalšího růstu
- 3. Jak zaujmout? Krátká videa fungují skvěle
- 4. Problémy TikToku: Pedofilové a šikana
- 5. Rodiče s točením pomáhají a občas i dělají manažery
- 6. Firework aneb i Google by chtěl svůj TikTok
TikTok na PC i bez registrace: Online v prohlížeči i skrze aplikaci
Sociální síť TikTok byla spuštěna v roce 2016 jakožto Douyin. Za úspěchem stojí podle analytiků mj. fakt, že odstranila většinu překážek, které by bránily náboru nových uživatelů. Registrace na TikTok není pro prohlížení obsahu potřeba a ihned po instalaci aplikace můžete začít sledovat co za podivnosti uživatelé sítě vytvořili. Nahlédnout na nejpopulárnější videa lze i v prohlížeči po otevření www.tiktok.com/en.
Zajímavé je, že běžným uživatelem TikToku je teenager ve věku kolem 16 let, mnoho uživatelů je však ještě mnohem mladší a často tak porušují i podmínku pro dosažení 13 let. Nejvíce uživatelů je podle oficiálních čísel ve věku mezi 16 a 24 lety. Uživatelům sítě se ještě z dob Musically, jak se síť do roku 2018 jmenovala, říká museři.
Po rychlé registraci a vytvoření profilu v aplikaci pro iOS či Android pak lze na TikToku začít komentovat, označovat oblíbená videa i vytvářet vlastní. K dispozici je jednoduchý editor a natáčet lze do délky 15 sekund.
Na TikToku tráví podle posledních analýz uživatelé přibližně 55 minut denně a za den zhlédnou přes miliardu videí. Instagramu trvalo 6 let, než dosáhl 500 milionů uživatelů. Facebooku trvalo dosaženo 500 milionů uživatelů přibližně 2 roky. TikTok dosáhl 500 milionů uživatelů za stejný čas jako Facebook a dál roste raketovým tempem. Nahrává mu moderní doba, kdy jsou chytré telefony a internetové připojení běžným standardem.
TikTok v číslech: Rok 2019 je ve znamení dalšího růstu
- 41 % uživatelů sítě je ve věku od 16 do 24 let.
- TikTok má více než 500 milionů aktivních uživatelů po celém světě.
- TikTok se v 1. kvartálu 2019 zařadil na 3. místo mezi nejstahovanějšími aplikacemi s 188 miliony stažení.
- V Apple iOS App Store byl TikTok dokonce 1.
- 55,6 % uživatelů jsou muži. Ženy tvoří 44,4 %.
- Denně v aplikaci uživatelé stráví kolem 55 minut.
- 90 % uživatelů používá aplikaci denně.
- Během méně než 18 měsíců narostl počet uživatelů 5,5x.
- TikTok je aktivní v 155 trzích včetně České republiky. Dostupný je v 75 jazycích.
- Denně si uživatelé spustí přes miliardu videí.
Jak zaujmout? Krátká videa fungují skvěle
TikTok používá řadu triků, jak zaujmout uživatele ke sledování. U videí a účtů např. není zmíněno stáří daného videa. Uživatelé tak mnohdy sledují stará videa s tím, že jde o nový obsah.
Zcela bez cenzury TikTok určitě není. Ačkoliv se síť určitými způsoby snaží zamezit nahotě či porušování autorských práv, zatím je vše velmi benevolentní. Číňané však na své sociální síti mj. cenzurují obsah o Trumpovi, křesťanství apod. Jak ale upozorňují odborníci z celého světa, tvůrci sociální sítě si s ní a daty uživatelů mohou dělat prakticky cokoliv, co se jim zlíbí.
Problémy TikToku: Pedofilové a šikana
Na síti plné mladých se pohybují také pedofilové a sexuální predátoři, což je i důvodem, proč je TikToku v některých zemích typu Indie zakázán. Běžným jevem je kyberšikana, vydírání či sexuální obtěžování. Mladí uživatelé si často ani neuvědomují, jaký dopad může jimi sdílený obsah mít.
Stačí smartphone, aplikace a nápad a můžete začít točit. A nebo můžete videa jen pasivně sledovat. Většina obsahu i samotné chování uživatelů je poměrně nezávadná. Sice hloupá a povrchní, ale nezávadná. I zde se však najdou pedofilové či případy šikany všeho druhu.
Vzácností nejsou vyzývavá videa, hrané či opravdové násilí apod. Vyzývavá videa nabízí např. populární výzva #iusedtobesobeautiful, kde za doprovodu hudby uživatelé pózují neupravení a následně střihem ukáží své krásné, upravené já.
„Moje obava je, že během příštího roku TikTok předstihne Instagram a dostat se na úroveň Facebooku. Žádná sociální síť nerostla tak rychle,“ zmínil v rámci konference Czech Internet Forum expert na sociální sítě Daniel Dočekal. Mladí se podle Dočekala chovají na síti nezodpovědně a podceňují rizika.
Zajímavé je, že stránky TikToku jsou i v Českém jazyce, spousta stránek však zobrazuje chybové hlášky a např. při kliknutí na odkaz „O TikTok“ narazíte na nefunkční stránku. Firma má také velmi nejasné propojení s čínskou vládou a záhadná je i majetková struktura. I to jsou další faktory, které síti na věrohodnosti nepřidávají.
Rodiče s točením pomáhají a občas i dělají manažery
Na uživatele točící TikTok videa se již zaměřily velké firmy, které jim po vzoru Instagramu platí za zveřejnění příspěvků, kde zmíní jejich produkty. V Česku se již jedná o stávky přesahující stovky tisíc v rámci jedné spolupráce. Podobné spolupráce využil např. mobilní výrobce Honor, jehož výrobky na TikToku propaguje Adam Kajumi a další.
Častým jevem je, že rodiče sami pomáhají svým dětem s videem pro TikTok. Spatřit to lze v různých výzvách. Stejně tak je u mladých hvězd běžnou praxí, že jejich „manažery“ jsou jejich rodiče.
Firework aneb i Google by chtěl svůj TikTok
Google by chtěl vlastní TikTok, jedná o koupi sociální sítě Firework, jejíž fungování je podobné právě TikToku. Uživatelé mohou tvořit a sledovat videa o délce do 30 sekund. Díky mobilní aplikaci je sdílení a sledování videí jednoduché a pro uživatele dostatečně „návykové“.
Mark Zuckerberg v nedávném rozhovoru zmínil, že v TikToku sice vidí hrozbu, ale zároveň si myslí, že Stories na Instagramu jsou „prakticky to samé„. To podle mnohých odborníků jen dokazuje, že si Zuckerberg ve své bublině zdaleka neuvědomuje možné dopady TikToku na jeho sociální sítě.