Státy EU se bouří, kontroverzní směrnice upravující autorské právo nemusí projít

Zhusta probíraná legislativa, mající své zastánce i značnou opozici, během jednoho z předběžných hlasování o navržené verzi textu v Evropské komisi zcela propadla. Proti stálo hned 11 členských států; Česká republika mezi nimi nebyla.

Hlavní kontroverzi představují články 11 a 13, o nichž už jsme psali zde. Kompromis vytvořený Rumunskem, který měl usmířit státy nesouhlasící s předchozím změním textu, dopadl ještě hůře. Zároveň se proti němu ozvali i samotné skupiny na ochranu autorských práv, které měl zákon chránit.

Ochrana autorských práv nebo šikana technologických společností?

Proti současné podobě směrnice hlasovalo Německo, Belgie, Nizozemí, Finsko, Slovinsko, Itálie, Polsko, Švédsko, Chorvatsko, Lucembursko a Portugalsko.

Obrázek: Státy EU se bouří, kontroverzní směrnice upravující autorské právo nemusí projít

Pozor: projevený nesouhlas nemusí nutně znamenat, že finální text, o němž se má hlasovat v květnu, neprojde. Šance na úspěch je však podstatně snížena.

Nesouhlas takového množství států je překvapením pro naprostou většinu analytiků: vyjádřený odpor mimo jiné znamená, že členové EU naslouchají množství negativních hlasů z řad občanských skupin, zahraničních států i technologických společností typu Google, které se proti článkům 11 a 13 ohrazují; obzvláště o Googlu je hodně slyšet, a to jak u jeho vyhledávání, tak skrze platformu YouTube.

Do konce února mají členské státy čas na navržení nové verze textu. Není vůbec jasné, jak bude vypadat, avšak zmírnění kontroverzních článků lze očekávat.

 

Klíčový je nesouhlas u Itálie a Německa, které mají na hlasování a případné schválení legislativy velký vliv. Česká republika se, zdá se, proti znění textu nijak neohradila.

Zdroj: Julia Reda. Neschválený revidovaný text o úpravě autorských práv: zde

Obrázek: AMD Radeon RX 6800 XT vs Nvidia RTX 3080: Schyluje se k válce grafických karet, pro spotřebitele je to jedině dobře
AMD Radeon RX 6800 XT vs Nvidia RTX 3080: Schyluje se k válce grafických karet, pro spotřebitele je to jedině dobře
Obrázek: Microsoft tiše vydělává miliardy, pořád je mašinou na peníze
Microsoft tiše vydělává miliardy, pořád je mašinou na peníze
Obrázek: Technologická chirurgie: Rozšířená realita na operačních sálech
Technologická chirurgie: Rozšířená realita na operačních sálech
Obrázek: „Perfektní“ VR? Společná inovace Samsungu a Stanfordu slibuje lepší virtuální realitu
„Perfektní“ VR? Společná inovace Samsungu a Stanfordu slibuje lepší virtuální realitu
Obrázek: Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
Obrázek: Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Obrázek: Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Obrázek: Videohry dominují zábavnímu průmyslu, válcují filmy i hudbu
Videohry dominují zábavnímu průmyslu, válcují filmy i hudbu

Studie pro trh Velké Británie, která ale vypovídá o trendech celosvětových, přišla s až překvapujícím výsledkem. Hry jsou ve Spojeném království...

Zavřít