Tencent versus Alibaba: Čínští technologičtí giganti rostou

Po dlouhá léta se IT svět zaobíral především americkým trhem: soupeření AMD a Nvidie, sociální sítě Facebooku a Googlu nebo iOS proti Androidu. To se však může brzy změnit s tím, jak čínské ICT korporace nabírají na důležitosti i bohatství.

Na velmi zajímavé soupeření na čínském trhu upozornily New York Times. Jde o Tencent a Alibabu; Tencent podniká především ve videoherním průmyslu, Alibaba je už i v Evropě známý internetový obchod. To už však zdaleka nejsou jejich jediné oblasti zájmu.

Přes specificka čínského trhu je rozvoj obou gigantů podobný jako příběh Amazonu. Počáteční úspěchy v konkrétní oblasti podnikání obě firmy přesvědčily k diverzifikaci a nyní již podnikají v mnoha zdánlivě nesouvisejících sektorech.

Ty se však začínají stále častěji překrývat. Jedním z nejtvrdších bojišť jsou mobilní platby, v Číně nesmírně populární. Masivní technologické megakorporace představují jednu z možných budoucností celé země, stav, kdy ekonomika bude závislá na několika hráčích, prakticky všemocných. Je to jako kdyby Google, Amazon a Facebook vládly ekonomice USA; věc na Západě jen těžko představitelná, ale co ve vzdálené a v mnohém velmi odlišné Číně?

Šanghaj, jedno z center technologického rozvoje Číny, mezi další patří kupříkladu Šen-čen.

Význam Číny poroste, důležité firmy má pod palcem stát

Evropská unie je proti nadvládě digitálních obrů velmi dobře chráněna: přísné antimonopolní zákony a nově např. GDPR, která omezuje značný zdroj příjmů (prodej osobních informací) jsou určitou zárukou toho, že nezastavitelně mocný oligopol zůstane spíše v říši snů – nebo nočních mur.

V čem je však Čína tak odlišná? Kromě mnoha dalších faktorů jsou to třeba zásahy států do podnikání firem. V nejlidnatější zemi světa nelze takto úspěšně podnikat bez toho, aby si firmy zachovaly přízeň vlády. I to je důvod, proč USA mnohdy brání výraznějšímu vstupu čínských firem na americký trh, příkladem je třeba Huawei.

Samostatnou kapitolou je také chování čínského zákazníka, podstatně odlišné od toho, co známe v Evropě. Výhodou je také počet obyvatel a rozloha země: Čína je tak velká, že Tencent či Alibaba nemusí zemi opouštět. Ani se moc nesnaží, snahy o expanzi mimo Čínu se příliš nezadařily.

Číňané navíc nemají v tak velkých počtech kreditní karty. Popularitě mobilních plateb se tak nelze příliš podivovat. Chtělo by se říci, že vlivem velmi rychlého rozvoje Číny, která předchozí digitální revoluci zaspala, má nyní země nakročeno k snazšímu a mnohem efektivnějšímu přechodu na nejmodernější technologie, než státy Evropy a Severní Ameriky. Ty totiž musí zákazníky přesvědčit o tom, že inovace jim přinesou něco lepšího než to, co mají nyní.

To je však pouze spekulace.

Faktem zůstává, že soupeření čínských firem se bude dostávat stále více pozornosti. Má to svůj důvod: pomyslný boj mezi USA a Čínou postupem času nabere na obrátkách.

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Facebook v krizi: Sociální síť měla dát přístup k soukromým zprávám uživatelů Netflixu i Spotify
Budoucnost bez kouře: Na IQOS přešlo v Česku už přes 130 000 kuřáků. Philip Morris uvádí novou generaci zařízení
5 technologií roku 2019, o kterých ještě hodně uslyšíme

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Vědci vytiskli umělou rohovku s využitím lidských buněk, použít však zatím nejde

Pomocí 3D tisku se vědcům z Newcastelské univerzity podařilo vytvořit dosud nejpokročilejší umělou oční rohovku. Byť prozatím nelze pro lidské...

Zavřít