Tencent versus Alibaba: Čínští technologičtí giganti rostou

Po dlouhá léta se IT svět zaobíral především americkým trhem: soupeření AMD a Nvidie, sociální sítě Facebooku a Googlu nebo iOS proti Androidu. To se však může brzy změnit s tím, jak čínské ICT korporace nabírají na důležitosti i bohatství.

Na velmi zajímavé soupeření na čínském trhu upozornily New York Times. Jde o Tencent a Alibabu; Tencent podniká především ve videoherním průmyslu, Alibaba je už i v Evropě známý internetový obchod. To už však zdaleka nejsou jejich jediné oblasti zájmu.

Přes specifika čínského trhu je rozvoj obou gigantů podobný jako příběh Amazonu. Počáteční úspěchy v konkrétní oblasti podnikání obě firmy přesvědčily k diverzifikaci a nyní již podnikají v mnoha zdánlivě nesouvisejících sektorech.

Ty se však začínají stále častěji překrývat. Jedním z nejtvrdších bojišť jsou mobilní platby, v Číně nesmírně populární. Masivní technologické megakorporace představují jednu z možných budoucností celé země, stav, kdy ekonomika bude závislá na několika hráčích, prakticky všemocných. Je to jako kdyby Google, Amazon a Facebook vládly ekonomice USA; věc na Západě jen těžko představitelná, ale co ve vzdálené a v mnohém velmi odlišné Číně?

Obrázek: Tencent versus Alibaba: Čínští technologičtí giganti rostou

Šanghaj, jedno z center technologického rozvoje Číny, mezi další patří kupříkladu Šen-čen.

Význam Číny poroste, důležité firmy má pod palcem stát

Evropská unie je proti nadvládě digitálních obrů velmi dobře chráněna: přísné antimonopolní zákony a nově např. GDPR, která omezuje značný zdroj příjmů (prodej osobních informací) jsou určitou zárukou toho, že nezastavitelně mocný oligopol zůstane spíše v říši snů – nebo nočních mur.

V čem je však Čína tak odlišná? Kromě mnoha dalších faktorů jsou to třeba zásahy států do podnikání firem. V nejlidnatější zemi světa nelze takto úspěšně podnikat bez toho, aby si firmy zachovaly přízeň vlády. I to je důvod, proč USA mnohdy brání výraznějšímu vstupu čínských firem na americký trh, příkladem je třeba Huawei.

Samostatnou kapitolou je také chování čínského zákazníka, podstatně odlišné od toho, co známe v Evropě. Výhodou je také počet obyvatel a rozloha země: Čína je tak velká, že Tencent či Alibaba nemusí zemi opouštět. Ani se moc nesnaží, snahy o expanzi mimo Čínu se příliš nezadařily.

Možnosti aplikací typu Alipay a WeChat

Alipay, vyvinutý společností Ant Financial (dceřiná společnost Alibaba Group), je nejen v Číně oblíbená platební aplikace, ale také komplexní platforma, která nabízí řadu služeb:

  • Mobilní platby: Aplikace umožňuje rychlé a bezpečné bezkontaktní platby. V obchodech či na tržišti stačí snadno načíst QR kód prodejce, zadat částku a platba proběhne během několika sekund. Oproti našim kartám a terminálům je vše o poznání jednodušší.
  • Finanční služby: Alipay nabízí mikropůjčky, investice, pojištění a další finanční produkty.
  • E-Commerce: Uživatelé mohou nakupovat produkty či potraviny na platformách jako je Taobao a Tmall přímo z aplikace. V Evropě jsme zvyklí, že si pro každý jeden úkon otevřeme jinou aplikaci. Zde by to byl např. Rohlík pro objednání potravin. V Číně stačí aplikaci Alipay přepnout do jiné „miniaplikace“.
  • Další služby: Alipay či WeChat nabízí propojení s dopravními systémy, objednání taxi ve stylu Uberu, rezervace v restauracích, nákup jízdenek a mnoho dalšího. Možnosti sjednocené superaplikace jsou obrovské.

Obrázek: Tencent versus Alibaba: Čínští technologičtí giganti rostou

Jde o aplikace, které v sobě agreguje mnoho dalších mikroaplikací a služeb. Proč jsou tak úspěšné? Číňané nemají v tak velkých počtech kreditní karty. Popularitě mobilních plateb se tak nelze příliš podivovat. Chtělo by se říci, že vlivem velmi rychlého rozvoje Číny, která předchozí digitální revoluci zaspala, má nyní země nakročeno k snazšímu a mnohem efektivnějšímu přechodu na nejmodernější technologie, než státy Evropy a Severní Ameriky. Ty totiž musí zákazníky přesvědčit o tom, že inovace jim přinesou něco lepšího než to, co mají nyní.

To je však pouze spekulace.

Faktem zůstává, že soupeření čínských firem se bude dostávat stále více pozornosti. Má to svůj důvod: pomyslný boj mezi USA a Čínou postupem času nabere na obrátkách.

Obrázek: Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Obrázek: Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Obrázek: Z dronů do elektrokol: DJI představila špičkový pohon pro elektrokola
Z dronů do elektrokol: DJI představila špičkový pohon pro elektrokola
Obrázek: Předplatné nebude, tvrdí Samsung. Prsten Galaxy Ring může konkurenci zatopit
Předplatné nebude, tvrdí Samsung. Prsten Galaxy Ring může konkurenci zatopit
Obrázek: Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Obrázek: Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Obrázek: Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?