Nejnovější průzkum společnosti ESET odhaluje, že už 97 % Čechů nakupuje na internetu, přičemž dramaticky roste obliba nákupů prostřednictvím mobilních telefonů a zahraničních e-shopů. Zejména mladší generace směřuje své nákupy do Číny, což přináší nová bezpečnostní rizika.
Kontroverzní čínské tržiště Temu si za krátkou dobu získalo významnou pozici na českém trhu – nakupuje tam už třetina českých spotřebitelů. „Je zajímavé, že čtvrtina dotázaných považuje Temu za nebezpečné nebo nekvalitní. Uživatelé by měli zvážit používání této aplikace kvůli ochraně osobních dat,“ varuje Jakub Souček, vedoucí týmu expertů ESET.
Průzkum přinesl znepokojivé zjištění o zabezpečení mobilních zařízení. Zatímco 69 % Čechů používá k nákupům chytrý telefon (nárůst o 19 procentních bodů oproti loňsku), pouze polovina má nainstalovaný bezpečnostní software. „Lidé často podceňují rizika mobilních zařízení. Přitom právě telefony jsou častým cílem útočníků, kteří využívají podvodné SMS s nebezpečnými odkazy,“ vysvětluje Souček.
Pozitivním trendem je rostoucí využívání bezpečnějších platebních metod. Platby kartou zůstávají nejoblíbenější (72 %), výrazně však stoupla popularita Google Pay a Apple Pay – z 29 % na 45 %. Tyto moderní platební metody preferují zejména mladší a vzdělanější uživatelé v Praze a Středních Čechách.
Češi si z bezpečnosti příliš nedělají
Znepokojivé je, že třetina Čechů stále používá stejná nebo podobná hesla pro různé e-shopy. „Pouze čtvrtina uživatelů správně využívá unikátní hesla. Přitom právě jedinečná hesla jsou klíčová pro ochranu před kybernetickými útočníky,“ upozorňuje expert. Specializovaného správce hesel, který významně zvyšuje bezpečnost, používá pouhých 15 % dotázaných.
František Kotrba z České obchodní inspekce doporučuje před nákupem důkladně prověřit prodejce: „Je důležité znát identitu provozovatele e-shopu, jeho sídlo a obchodní podmínky. U anonymních prodejců nebo e-shopů ze zemí s nízkou vymahatelností práva může být obtížné nebo nemožné uplatnit spotřebitelská práva.“
Průzkum realizovala agentura Median v listopadu 2024 na vzorku 1020 respondentů starších 18 let. Výsledky bohužel jasně ukazují, že přestože Češi stále více důvěřují online nakupování, jejich přístup k digitální bezpečnosti zaostává za současnými hrozbami.
Zdroj: TZ ESET